Fuge til mellem fodpanel og gulv?

Jeg skal snart have slebet gulve og vil i den forbindelse gerne lige give fodpanelerne en klat maling for at få frisket op igen. Der er dog flere steder i mit gamle hus, hvor panelerne "flyver" alt fra mellem 1-5mm over gulvet og jeg tænker at det vil komme til at se langt pænere ud, hvis dette fuges eller spartles op. 

Findes der "den rette" løsning til sådan noget? Og det rette produkt?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan lime en fejl liste på, det bliver pænere end en fuge der.
Jeg har lige sat nye fodpaneler op, jeg brugte en Danalim acrylfuge 557, mellem panel og væg, så burde den jo også kunne bruges mellem gulv og panel, hvis gulvet ikke er "flydende"

Så en gang malertape på gulvet, og fug mellemrummet...

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg vil ikke gøre det, det holder ikke.
Fugen slipper med tiden fordi gulvet giver sig.
Har set det flere gange ude hos kunderne.
Skyd eller lim en lille fejeliste på, det er ikke så svært at gøre og det giver et nemt og pænt resultat.
Det er jo bare min mening, men gør det du selv syntes der er bedst.

Nick H skrev den 07-07-2024 08:57:11

Skyd eller lim en lille fejeliste på, det er ikke så svært at gøre og det giver et nemt og pænt resultat.

Tak for info. Jeg tænker heller ikke at det nødvendigvis holder for evigt, men vil det fungere med en lille liste, når man bor i et ældre hus der ikke næppe er helt lige?

Morten Hjort skrev den 07-07-2024 15:50:10

Nick H skrev den 07-07-2024 08:57:11

Tak for info. Jeg tænker heller ikke at det nødvendigvis holder for evigt, men vil det fungere med en lille liste, når man bor i et ældre hus der ikke næppe er helt lige?

Ja en lille fejeliste er meget fleksibel, og kan nemt komme til at ligge helt imod både gulv og fodliste, bare den får tilstrækkelig stifter, eller du kan lime den fast til fodpanelet med montagelim. (må ikke limes til både gulv og fodliste)

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Jeg har også fuget det, rigelig med fugen, for at være sikker på at den tager fat i top og bund og har skrabet det overskydende med et kreditkort ( klippet med en saks som jeg vil have det) og duppet i sæbevand.  
Har købt Danaseal 521, er ikke sikkert på at det er optimalt ( mht gulvvask), men noget skal man vælge. 
Det er godt nok lidt hård at trykke ud, hvis hullet er lille. 
Jeg har presset Fugebagstop ind først - fugen må ikke være for tyk. 
Mine fodlister er grimme, så evt. fejl er ikke så synlige  

DLG skrev den 07-07-2024 18:05:31

Jeg har også fuget det, rigelig med fugen, for at være sikker på at den tager fat i top og bund og har skrabet det overskydende med et kreditkort ( klippet med en saks som jeg vil have det) og duppet i sæbevand.  
Har købt Danaseal 521, er ikke sikkert på at det er optimalt ( mht gulvvask), men noget skal man vælge.
Det er godt nok lidt hård at trykke ud, hvis hullet er lille.
Jeg har presset Fugebagstop ind først - fugen må ikke være for tyk.
Mine fodlister er grimme, så evt. fejl er ikke så synlige  

Det ser flot ud! Tænker at jeg giver det et forsøg og så blot må forvente at det skal repareres efter lidt tid igen.  

En ms overmal bar fuge som er høj elastisk der kan optage bevægelser på op til +/- 25 procent vil være det bedste valg vil jeg sige.

Men forvent ikke at det holder evigt da gulvet giver sig lidt med tiden.
Håber du kan bruge det her til noget.
Jeg giver mig i kast med en fuge med forventningen om at det nok skal gøres et par gange over det næste årti.
Vil det være dumt at lave disse fuger før man får ordnet gulvet? Jeg har lidt tid her i sommerferien til at gøre det, men det skal selvfølgelig ikke gøres hvis fugerne bliver ødelagt af en slibemaskine.
Jeg ville nok lave gulvet først - så der kommer lak på gulvet og under fugen. 
Ellers siver der vand ind i træet når man vasker gulv, hvis fugen slipper gulvet. 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også