Hjælpelægte til tag

De nederste lægter på min tag er rådnet i enderne (nok ca. 5-10 cm.) Når jeg skal skifte sternbrættet og sat en løsning på, der leder vandet væk i stedet for ned i lægterne, skal der være noget at sætte det ordentligt fast i. Jeg er blevet anbefalet at lægge en hjælpelægte eller støttelægte hen over den gamle lægte og skrue den fast heri. Det lød super simpelt og gav rigtigt meget mening, men nu er jeg blevet lidt i tvivl. Jeg har betontagsten, der har en kant, som går ned over lægten, så jeg kan ikke sætte lægten på oversiden. I såfald skal jeg klodse lægten op med en lille klods på ca. 10x20mm? (den kan ikke blive højere end 20mm, så skubber den betonstenen op.) Så skal der en lidt længere og ret tynd skrue til at fæstne den til den gamle lægte. En anden løsning er at lægge lægten på undersiden af den gamle lægte og skrue den op i den gamle. Det virker umiddelbart, for mig, som værene en lidt mindre stabil løsning, end hvis man kunne lægge den på oversiden uden en afstandsklods. Men er ​det stabilt nok, når det bare er til sternbrættet? Hvad ville en tømrer gøre?

Jeg har lavet en lille hurtig illustration af, hvad det drejer sig om.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når blot dine skruer er lange nok, så skal det nok sidde stabilt på undersiden.
Din laske skal bare nå ca en halv meter ind på den lægte der skal understøttes for at have ordentlig fat i den, 3 skruer i start/midt/slut.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Og skruen yderst skal gå i frisk træ i den gamle lægte. Det er helt det samme om lægte er på over eller underside. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis