Efterisolering af betongulv - korrekt løsning

Hej alle,

Jeg skal til at efterisolere et betongulv og ilægge gulvarme i et hus fra 1927 - og er anbefalet nedenstående løsning. Er det korrekt? Jeg er bekymret for (og uvidende om) fugt/dugpunkt.

Underlaget er ca. 100 mm. beton støbt direkte ovenpå jorden med ca. 125 mm. sokler på siderne. En håndværker (tømrer husker jeg), har foreslået følgende opbygning/rækkefølge (nedefra):

1/ Dampspærre direkte på betonen og op ad sokler
2/ Bjælkekonstruktion der skal bære gulvet (100 el. 150 mm)
3/ Isolering med 100 el. 150 mm. Jackson Super EPS mellem bjælker
4/ Forskalling el. sporplader
5/ Varmefordelingsplader
6/ Filt lægges
7/ Gulv

Er det korrekt?

Jeg vælger Jackson Super EPS for at mindske højden på konstruktionen (ift. tilstødende lokaler). Samtidig vil jeg gerne undgå at brydebetongulvet op og starte forfra som man ville gøre i 2024, da jeg egentlig har højde nok i rummet (285 cm).

På forhånd tak.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
sorennormann skrev den 05-07-2024 10:38:54

Hej alle,

Jeg skal til at efterisolere et betongulv og ilægge gulvarme i et hus fra 1927 - og er anbefalet nedenstående løsning. Er det korrekt? Jeg er bekymret for (og uvidende om) fugt/dugpunkt.

Underlaget er ca. 100 mm. beton støbt direkte ovenpå jorden med ca. 125 mm. sokler på siderne. En håndværker (tømrer husker jeg), har foreslået følgende opbygning/rækkefølge (nedefra):

5/ Varmefordelingsplader
6/ Filt lægges
7/ Gulv

Er det korrekt?

Jeg vælger Jackson Super EPS for at mindske højden på konstruktionen (ift. tilstødende lokaler). Samtidig vil jeg gerne undgå at brydebetongulvet op og starte forfra som man ville gøre i 2024, da jeg egentlig har højde nok i rummet (285 cm).

På forhånd tak.

Du behøver vel ikke bjælkelag, som også giver kuldebroer. Det er også hurtigere 

God pointe.

Men så skal jeg vel bruge sporplader og ikke forskalling, da jeg ikke kan fastgøre til underlag?

Skal sporplader bare ligge løst not mod fer eller limes sammen i not og fer?

Er placering af damspærre ok?
sorennormann skrev den 05-07-2024 10:38:54

Hej alle,

5/ Varmefordelingsplader
6/ Filt lægges
7/ Gulv

Er det korrekt?

På forhånd tak.

Det er en ikke optimal og forkert løsning på flere måder. Skjulte organiske materialer er generelt en dårlig ide i en gulvkonstruktion mod jord + gennemgående kuldebro ved de bærende bjælker.

Hvis du søger på let gulvvarme her på lds vil du opdage at emnet har været oppe mange gange før.

Jeg ville lave det på flg måde:
- afretning af eksisterende beton med flydespartel, afslibes evt inden afretning.
- hård eps (trykstyrke 250) udlægges i 2 lag - samlet tykkelse skal være stor nok til at løsningen varmeteknisk er rentabel ift bygningsreglementet
- dampspærre - tapes i overlæg og klæbes mod vægge bag fodpaneler
- sporplader udlagt som flydende gulv + aluplader + pex
- friktionslag (gulvpap)
- gulv (også udlagt som flydende gulv)

Dampspærre udlagt på den varme side forhindrer indtrængning af fugt og kondensering i konstruktionen (den kan med fordel placeres imellem de 2 lag isolering hvis deres tykkelser er så reglen om 1/3 kan overholdes), ingen skjulte organiske materialer på den kolde side af dampspærren så der ikke kan opstå råd og skimmel. Ingen kuldebroer. Hurtig reaktionstid på gulvvarmen.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak. Det giver god mening.

Der var to grunde til trækonstruktionen. Dels et noget ujævnt underlag/betongulv og jeg ville undgå flydespartel. Men der er nok ingen vej udenom. Og dels at jeg gerne vil have gulvplanker, som jeg tænkte krævede en fastere (ikke-flydende) konstruktion ifm. lægningen. Er det muligt - og er der nogen der har erfaring med - at lægge et plankegulv på sporplader lagt som flydende gulv?
Et massivt plankegulv kræver som hovedregel at det bliver skruet til undergulvet, jo blødere træ jo mere bevægelse i træet. Dvs udgangspunkt er at massivt gulv ikke umiddelbart egner sig til montage ovenpå gulvvarme hvis man ikke samtidig laver det som strøgulv. - det vil være svært (men ikke umuligt) at vide om man er ved at ramme en slange hvis man laver det ovenpå gulvspån. Massivt gulv har også den ulempe ifm gulvvarme at det typisk er tykkere, dvs det isolerer relativt godt men tåler kun en hvis temperatur så derfor kan det være besværligt at tilføre varme nok til rummet.

/BOFH 

Annonce
Jeg er sikker på at det fint kan gå med massiv gulv over sporplader. Når du har lagt gulvpap ud over varmeslanger kn du mærke igennem pap hvor slangerne er. Det tegner du op med tusch. Så kan du se hvor du IKKE må komme med fastgørelses skruer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Mht. plankegul tænker jeg det samme. Producenten af det plankegulv jeg kigger på oplyser at det 'er velegnet til gulvarme'.

Særligt til BOFH, tak for konstruktive svar. Der er to ting jeg bemærker, når jeg læser forskellige tråde på LDS om emnet, og officielle anbefalinger:

1/ Fugtspærre foreslås placeret ovenpå klaplag/beton. I din løsning ligger den som dampspærre ovenpå isolering (eller 1/3 inde). Er det fordi du undgår organiske materialer i konstriktionen?

2/ Tykkelse/rentabilitet, den er jeg nu med på, tak. Hvad med tykkelse ift. anbefalingen om maks. 75 mm EPS ovenpå beton/klaplag der ikke er isoleret nedenunder (og maks. 50 mm mod ydervægge)?
sorennormann skrev den 05-07-2024 23:25:38

Mht. plankegul tænker jeg det samme. Producenten af det plankegulv jeg kigger på oplyser at det 'er velegnet til gulvarme'.

Særligt til BOFH, tak for konstruktive svar. Der er to ting jeg bemærker, når jeg læser forskellige tråde på LDS om emnet, og officielle anbefalinger:

1/ Fugtspærre foreslås placeret ovenpå klaplag/beton. I din løsning ligger den som dampspærre ovenpå isolering (eller 1/3 inde). Er det fordi du undgår organiske materialer i konstriktionen?

2/ Tykkelse/rentabilitet, den er jeg nu med på, tak. Hvad med tykkelse ift. anbefalingen om maks. 75 mm EPS ovenpå beton/klaplag der ikke er isoleret nedenunder (og maks. 50 mm mod ydervægge)?
1) Ja, for der er ingen organiske materialer på kold-siden af dampspærren. Man kan også placere den øverst oven på eps men så er den mere udsat.

2) Du roder lidt rundt i det 😉

Det smarte ved ikke at have organiske materialer på kold-siden af dampspærren er at der ikke er noget der kan rådne og danne skimmel, derfor behøves man ikke begrænse sig til så lidt isolering som du skriver, derudover skal nævnes at eps i sig selv er damptæt og kan ikke optage fugt.
I en konstruktion med strøer af træ placeres en fugtspærre nederst og der isoleres med max 75mm sten/glas -uld (50mm ved ydervæg) jvf beskrivelse i 'den lille lune' fra Rockwool. Der isoleres ikke med tykkere lag da fugt (kondenseret vanddamp) vil have vanskeligt ved at undslippe fra det nederste lag hvis det er tykkere end anbefalet - af samme årsager som beskrevet ovenfor. Den lille lune har i mange år været en god guide til især tømrere omkring brug af deres produkter, det er derfor jeg synes din tømrer har vejledt dig dårligt med den løsning han har foreslået.

/BOFH 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også