sorennormann skrev den 05-07-2024 10:38:54
Hej alle,
Jeg skal til at efterisolere et betongulv og ilægge gulvarme i et hus fra 1927 - og er anbefalet nedenstående løsning. Er det korrekt? Jeg er bekymret for (og uvidende om) fugt/dugpunkt.
Underlaget er ca. 100 mm. beton støbt direkte ovenpå jorden med ca. 125 mm. sokler på siderne. En håndværker (tømrer husker jeg), har foreslået følgende opbygning/rækkefølge (nedefra):
1/ Dampspærre direkte på betonen og op ad sokler
2/ Bjælkekonstruktion der skal bære gulvet (100 el. 150 mm)
3/ Isolering med 100 el. 150 mm. Jackson Super EPS mellem bjælker
4/ Forskalling el. sporplader
5/ Varmefordelingsplader
6/ Filt lægges
7/ Gulv
Er det korrekt?
Jeg vælger Jackson Super EPS for at mindske højden på konstruktionen (ift. tilstødende lokaler). Samtidig vil jeg gerne undgå at brydebetongulvet op og starte forfra som man ville gøre i 2024, da jeg egentlig har højde nok i rummet (285 cm).
På forhånd tak.
Det er en ikke optimal og forkert løsning på flere måder. Skjulte organiske materialer er generelt en dårlig ide i en gulvkonstruktion mod jord + gennemgående kuldebro ved de bærende bjælker.
Hvis du søger på let gulvvarme her på lds vil du opdage at emnet har været oppe mange gange før.
Jeg ville lave det på flg måde:
- afretning af eksisterende beton med flydespartel, afslibes evt inden afretning.
- hård eps (trykstyrke 250) udlægges i 2 lag - samlet tykkelse skal være stor nok til at løsningen varmeteknisk er rentabel ift bygningsreglementet
- dampspærre - tapes i overlæg og klæbes mod vægge bag fodpaneler
- sporplader udlagt som flydende gulv + aluplader + pex
- friktionslag (gulvpap)
- gulv (også udlagt som flydende gulv)
Dampspærre udlagt på den varme side forhindrer indtrængning af fugt og kondensering i konstruktionen (den kan med fordel placeres imellem de 2 lag isolering hvis deres tykkelser er så reglen om 1/3 kan overholdes), ingen skjulte organiske materialer på den kolde side af dampspærren så der ikke kan opstå råd og skimmel. Ingen kuldebroer. Hurtig reaktionstid på gulvvarmen.
/BOFH