220 volts lampe fra tidligere varmtvandsbeholderkontakt

Hej
Jeg mangler 220v belysning på loftet, men jeg har et stik som har været brugt til varntvandsbeholder. Den kørte via kraftgruppen med en brun, en blå samt jord. Der er for meget strøm! Hvordan er det med varmtvandsbeholdere og parallelforbinder elektrikeren måske to faser? 
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan ikke være sikker på hvordan det er forbundet. Det er lovligt at føre fase som blå ledning til f.eks. en varmtvandsbeholder, så det er meget sandsynligt at der er 400 volt i udtaget. Det vil sikkert være ret let at flytte blå leder over på en nul-leder i den anden ende af kablet, så du får 230 volt.

Søren O
Ok, der kan godt være 400v på 1 ledning. Den anden ende sidder desværre i måleren, så det er nok elektrikkeren på banen - og jeg kan så heller ikke nøjes med at serieforbinde lamperne? 
Hansilein skrev den 04-07-2024 17:50:12

Ok, der kan godt være 400v på 1 ledning. Den anden ende sidder desværre i måleren, så det er nok elektrikkeren på banen - og jeg kan så heller ikke nøjes med at serieforbinde lamperne? 

Nej, der er ikke 400V på en ledning. Det, du måler, er spændingsforskel. Så du skal måle mellem brun og blå. Måske var din varmtvandsbeholder til 230V. Som Søren foreslår, skal du se på den gruppe, kablet kommer fra, om den blå sidder i nulklemmen. Normalt til højre i gruppeafbryderen. Du kan ikke bare serieforbinde lamperne. Det er en klamperløsning.

fase
Tak for tippet 😊 
Jeg kunne godt komme til kablerne og det er vist ikke min afdeling 😉, men kan du se noget ud fra dette billede? 
Annonce
Du skal have den blå ledning flyttet helt til højre, så den bliver forbundet til den lyseblå der er der i forvejen. Nu skal jeg ikke opfordre dig til at gøre det selv, men hvis du slukker for sikringsgruppen tager det ikke mange minutter at flytte ledningen.

Søren O
Ja, de andre husholdningsapparater virker endnu og ingen blå stikflammer
Spændt på at teste 😁
Super - tusind tak for hjælpen 
Ja og få det så lige laver ordentlig med kabel ind igennem bunden, og aflastet ordentlig. Når det er så tynd en kabel kan du med fordel vende den ene del af aflastnings klemmen så den kommer til at spænde på lednings kappen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Eller lav det om til en stikkontakt.

fase
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis