Fast elinstallation i tomrør

Hej,

Jeg købte et hus sidste år som jeg er ved at renovere og jeg skal have tilsluttet nogle nye kontakter som jeg indmurer tomrør til.

Jeg har derfor været på loftet og set på nogen af de gamle installationer og de er i tomrør hele vejen i de gamle installationer.

Da jeg kommer længere hen på loftet hvor der er nogle nyere installationer finder jeg ud af ledningerne er i tomrør i væggen, men ikke langs loftet hen til samlings dåser, de ligger bare løst på loftet.

Er det lovligt? og skal jeg have dem udskiftet?
Og nye tomrør må det være flex rør langs loftet?

(Der skal selvf en autoriseret til at montere, men så vidt jeg ved må jeg godt forberede tomrør.

Dum som et bræt...Mvh Hans
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er dobbeltisolerede kabler er det lovligt. Er det alm 1 ledet kabel man normalt bruger i trækrør er det 100% ulovligt.

Det er lovligt nok selv at trække tomrør, men tal lige med din installatør først, så du er sikker på føringsvejen er den vej han gerne vil. ( Når en amatør laver føringsvej ender det gerne med samling af 6-8 kabler i et lampeudtag)

Selvbygger med stort S. 
Nu om stunder kan man indmure kabler, så det er ikke nødvendigt med tomrør hverken i vægge eller loft. Om kabler må ligge løs på loftet kommer an på hvilken loft vi taler om. Er det med høj rejsning og gulv man går på, så er det naturligvis ikke ok. Hvis det er gitterspær og der ikke trædes på dem så er det ok. 
Den installatør som du skal have til at lave det må du lave en plan sammen med. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg købte et hus sidste år som jeg er ved at renovere og jeg skal have tilsluttet nogle nye kontakter, som jeg indmurer tomrør til.

Da jeg kommer længere hen på loftet hvor der er nogle nyere installationer finder jeg ud af ledningerne er i tomrør i væggen, men ikke langs loftet hen til samlings dåser, de ligger bare løst på loftet.

Er det lovligt? og skal jeg have dem udskiftet?
Og nye tomrør må det være flex rør langs loftet?

(Der skal selvf en autoriseret til at montere, men så vidt jeg ved må jeg godt forberede tomrør.

De ledninger, der kommer ud af væggen i rør og fortsætter uden at være i rør, er en ulovlig installation. Ledninger i fast installation skal overalt være omsluttet af fælles kappe. Det betyder, at du kan nøjes med at trække ledningerne i et stykke rør.

Du laver en del af installationen til nye kontakter og spørger om tomrørene i form af flexrør/korrugerede rør må føres langs loftet. Ja, korrugerede rør må bruges på samme måde som faste rør. Lav nu ikke bøjningerne for skarpe, så der ikke kan trækkes ledninger i.
Når du planlægger udvidelsen af installationen, skal du være opmærksom på, at der kun er plads til to ledninger af samme slags f.eks. fase, nul eller jord i hver klemme i afbryderen. Så lav en plan over udvidelsen inden du går i gang.

fase
Ja før man svarer helt præcis skal man naturligvis vide om trådstarter skelner imellem ladninger ( enkelt leder ) og kabler ( enkelt ledere med en kappe uden om ) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis