Gammelt hus og nyt tag. Rygning i vater?

Vi laver nyt tag på det gamle murstenshus. :)

Falstegl HF14 fra v meyer

Synlige spær.

Teglet skal jo ligge snor lige. Og vi er snart kommet til lægtningen. Vi er igang med tagfoden.

Alt er jo lidt skævt. F.eks spær i udhæng havde op til 4 cm forskelligehed. Så vi trak en snor og lavede et gennemsnit.

Jeg tror heller ikke at ryggen af spærene er helt ens og i vater.

Så min tanke er at noget må blive lidt skævt.

Men hvad er vigtigst?

Skal rygningen være i vater?

Vi skal jo ha målt op og ha lavet vores “kryds”. Men hvordan gør vi bedst det. Hvad går vi ud fra? Skal vi montere toplægten først, eller må den bare følge øverste lægte.

Jeg tænker jo at når vi har lavet tagfoden, så er det vores udgangspunkt, og vi måler hængemål fra tagrende og ind til top af første lægte. Så må vi montere toplægten og måle ned til øverste lægte derfra. Hvis det nu ikke kan passe 100 procent, tænker jeg at skævheden må ligge ud i nederste lægte.   

Gode råd? Kan jeg få det 100 % lige? Tak.. :) 

Vh.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Normalt klodser man den påforring du skruer ovenpå spærene op så hele taget bliver lige. Det er så noget sent nu.

Du kan gøre det samme med lægterne, men pga. antallet er det en meget større opgave.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 04-07-2024 05:44:10

Normalt klodser man den påforring du skruer ovenpå spærene op så hele taget bliver lige. Det er så noget sent nu.

Du kan gøre det samme med lægterne, men pga. antallet er det en meget større opgave.

Ja så det hele er i vater? 

Vh.

Superdiy skrev den 04-07-2024 05:44:10

Når vi skal til at måle op til lægter. Kan vi så sætte toplægten op og i vater og gå ud fra den, ned ad. Mht til første lægte. 

Eller sætter man toplægte på til sidst og retter ind efter øverste lægte

Vh.

Toplægtet sætter man normalt på til sidst, da det fastgøres i lægterne nedenunder.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 04-07-2024 07:57:17

da det fastgøres i lægterne nedenunder.

Fastgørelsen kommer meget an an på typen af beslag, på vores tag er det dybest set en stor krampe med en stor klods krydsfiner der bliver slået ned i spærender indtil den er i niveau, andre typer som her bliver bukket og fastgjort ned på klemlisten eller siden af spærsamling, mange findes også som justerbare.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis