Udvidning af hul på savklinge

Tidligere på dagen, stor jeg i en situation hvor alt var klar til en stor byggedag... pånær lige den nye savklinge til kap-geringssaven, som viste sig at være i korrekt ydermål, men forkert hulmål. 👎

Jeg prøvede at finde nogle universalflanger på nettet til min "no-name" sav men uden held. 
Det blev også undersøgt, om man kunne udvide hullet på sin savklinge, men det var aldrig blevet diskuteret på nettet før. Derfor denne tråd til en anden i min situation i fremtiden. 

Mit desperate forsøg på at udvide hullet i klingen bestod af 2 skruetvinger og en boremaskine med et metalbor.
I en cirkulær bevægelse kørte jeg rundt i 10 min og sleb med siden af boret. Det var enorm ineffektivt, men eftersom jeg ikke havde større bor end 10 mm, så måtte dette være løsningen.

Øjeblikke før jeg var ved at give op, var hullet blevet stort nok og den nye savklinge kørte perfekt på kap-geringssaven. Mit åndssvage projekt lykkedes og klingen kunne bruges i stedet for at blive kasseret. 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dejligt når tingene lykkes, det har være oppe før, som jeg husker det, var et af forslagene et trinbor..

Vi prøver igen, i morgen --
Hvis der var tid til at lede efter en adapter, var der vel også tid til at købe en passende savklinge. Eller?

Det var da en rigtig dårlig ide. Udover kvaliteten af snittet bliver lavere ved en klinke der ikke er centreret, er det også livsfarligt når en klinge i uballance slynges af saven og flyver rundt i lokalet.

Sådan en Harald Nyborg klinge koster vel i omegnen af 149kr

Selvbygger med stort S. 
Bent Andersen skrev den 04-07-2024 00:19:11

Hvis der var tid til at lede efter en adapter, var der vel også tid til at købe en passende savklinge. Eller?

Planen var at finde ud af, hvordan jeg kunne bruge klingen, så den ikke bare skulle smides ud.
@je_ns forslag var også det jeg havde i tankerne, men det ville vist fjollet at købe et værktøj for at lave en lappeløsning.

Næste gang jeg køber en klinge, så ved jeg at hulmålet også skal stemme.
På Aliexpress kan man købe klinger med forsendelse i omegnen af 50 - 70 kr., så det er ikke der skoen klemmer.
Kvaliteten derfra plejer at være lig med det man kan købe i lavpris byggemarkederne. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis