Størrelse på luft-til-vand varmepumpe kW

Vi har lige fået tilskud til en luft-til-vand varmpumpe og er derfor igang med at finde en passende varmepumpe til vores hus fra 1900 (ca 160 kvm med store radiatorer). Vi har fået et par tilbud fra nogle forskellige leverandører, men vil alligevel gerne være sikker på størrelsen på varmepumpen er korrekt.

Inden vi begyndte på vores renovering brugte vi ca 12 paller træpiller om året, ca 36.000 kr om året.

Vi har i forbindelse med vores renovering delvist hulmursisoleret, nye vinduer samt nyt tag med 300 mm isolering.

Jeg kan simpelthen ikke gennemskue kW på varmepumperne, nogle er et enkelt kW tal og andre er f.eks. mellem 5-15.
Den kigger vi kigger på hedder f.eks 13 og 5-15. Lyder det passende til et hus som vores? Alt hjælp er værdsat
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det beregner din installatør for dig, hvis du bruger en der er sin løn værd. Der er kommet mange installatører som laver noget rigtig klamp.
Det lyder umiddelbart af meget med en 15 kw varmepumpe.

Selvbygger med stort S. 
En Luft/vand varmepumpe er inverterepumpe hvor tallene minimum/maximum er området  i (varme)kw som varmepumpen kan levere. 
Få lavet en energiberegning af dit hus ( Du ved hvor mange kg træpiller du bruger) og lige så vigtig, få tjekket at dit varmeanlæg (radiatorer, rør m.m.) er dimensioneret til at køre som lavtemperatur anlæg.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Du bør få en der kan give mere varme end det beregnede.

Hvis du har mod på at læse det, er der her noget fra en, der har fået en for lille varmepumpe. Han mener at man i Danmark beregner varmetab og varmepumpers ydeevne er forkert. Han har været igennem to retssager i løbet af 7 år. Så han har brugt meget tid på det.

https://skueprocessen.azurewebsites.net/

Dette er historien om, hvordan det er lykkedes varmepumpeindustrien, at nedbringe varmetabet i mit hus fra 1948 med over 42% fra 20,122 kW til 11,537 kW og derefter få syns- og skønsmanden til at erklære, at en luft til vand varmepumpe på 7,7 kW kan klare dette varmetab.            
Min erfaring med min egen luft til vand-varmepumpe (en 12 kw pumpe fra Vølund) er, at de 12 kw ikke siger noget om max ydelse på det tidspunkt, hvor du har brug for det. 

Min varmepumpe lader fx til at have et max input på omkring 3,5 kw. Mere strøm end det kan den simpelthen ikke bruge. Hvor meget varme den kan lave med det handler jo så om COP på det tidspunkt, hvor den laver varmen. Herunder ser du et eksempel på hvad Vølund lover. Det er ikke lige den pumpe jeg har, men min havde en lignende oversigt.
https://volundvt.dk/produkter/luft-til-vand-varmepumpe/sortimentsoversigt/produkt/f2040-luft-vand-varmepumpe 
Der står fx COP ved 2/35 - dvs. når du laver fremløbstemperatur på 35 grader ved udetemperatur på 2 grader - og det svinger lidt ved de forskellige modeller, men det er omkring de 4. Dvs. når der er 2 grader ude og dit fremløb er 35, bruger du 1 kwh på at lave omkring 4 kwh varme.
Der står også COP ved -7/45 er 2,5-2,7 alt efter model. 

Jo større forskel på udetemperatur og fremløb der er, jo ringere COP har du. Du kan gætte på, hvor ringe det bliver, når du går under -7, eller hvis du skal have mere fremløb end 45.

Min pumpe kan som sagt ikke bruge mere end 3,5 kw strøm. Når den arbejder med en COP på 2,5, kan den derfor ikke lave mere varme end 8,75 kw (som er 3,5 kw gange 2,5 COP). Men det er jo det tidspunkt, der er brug for at lave mest varme på. 

Du kan nok derfor også forvente, at du vil kunne udnytte mindre af din varmepumpes angivne max output, hvis du bor i et hus, der har brug for højere fremløbstemperatur, fordi der ikke er så godt isoleret, eller fordi radiatorerne er små.

Jeg tænker det du skal tænke på er, hvor stort dit pillefyr er, og hvor mange kg du har brændt af på det koldeste døgn, du har oplevet. Det giver dig et slags worst case scenarie. 
Trådstarter skriver: inden vi begyndte på vores renovering brugte vi ca 12 paller træpiller om året, ca 36.000 kr om året.
Ja, det er jo nærmest som at skrive "Go daw mand økseskaft"

ca. 36.000 kr, = nytteløs info.
12 paller træpiller, hvad er det totalt i kg? 
Given palle træpiller kan have forskellig vægt, måske mellem 800 kg til 1100 kg.

Objektiv vurdering/hjælp kræver mindst:
1. Total kg pilleforbrug i kg, før og evt. efter isolering hvis muligt
2. Træpille kvalitet, dårligst, middel eller bedst.
3. Fremløbstemperatur for radiatorer, ved given udetemperatur, helst ved -7 til -12 grader.
4. Kun radiatorer eller også gulvvarme
5. Antal opvarmet areal m2, kælder-, stue- og 1. salsplan.
7. Antal personer i huset.

Er der styr på varmetabet i klimaskærmen?
Annonce
En varmepumpe bør dimensioneres ud fra det maksimale forbrug på de koldeste dage. Hvad forbruget er om året, kan ikke rigtigt bruges til noget. Hvis en stor del går til varmt vand, er forbruget meget jævnt, og der kan bruges en mindre varmepumpe, end hvis der stort set kun bruges varme om vinteren.

Et andet problem at COP passer lige så godt km/l for en bil. Så søg for at få et anlæg, der er kraftigere end hvad beregningerne siger.

Som det fremgår af mit indlæg kan det totale kg. pilleforbrug/år på ingen måde stå alene, men skal bruges som en indikator, sammenholdt med andre indikatorer. 
Kommer man til samme niveau, i forskellige beregningsmåder, er man på rette spor, hvis ikke er det forfra, fordi noget ikke stemmer.

Nu er det nok de færreste hvor f.eks. varmtvandsforbruget udgør f.eks. 50% af det total varmeforbruger.
Antal personer i huset indikerer varmtvandsforbruget, men de færreste, som jeg, har nok vandmåler på det varme vand.

Desværre er det de færreste VVS'er der går op i husets "isoleringsgrad", selv om det tydeligt fremgår, i div. anbefalinger at husets "isoleringsgrad" bør optimeres for installation af varmepumpe.

Jeg har endnu ikke oplevet at en VVS'er "sætter sig ned" og laver en teoretisk beregning på varmetabet i klimaskærmen.

Det bedste, som GodeVen også er inde på, er at have styr på varmetabet i huset, både teoretisk og i praksis, samt også, styr på det varme vand.

En grundig teoretisk beregning af varmetabet i husets klimaskærm afslører også evt. mulige forbedringer.
F.eks. ryger der virkeligt så mange Kw ud lige her. Egen erfaring fra min beregning i Excel regneark.
Beregning af husets varmetab er en omstændelig opgave, hvor der mange værdier vil være tilnærmede. Så jeg er helt med på at man bruger nogle tommelfingerregler. Men at bruge husets nuværende varmeforbrug og så få et anlæg, der kan give en tilsvarende mængde varme om året, vil jeg mene er forkert. Det vil have to problemer,  forbruget er ikke jævnt fordelt over året og man kan ikke være sikker på at producentens virkningsgrad passer.
@GodeVen: Beregning af husets varmetab er en omstændelig opgave, 
Ja men i forhold til hvad? 
Hvad med al den tid, der efterfølgende kan blive brugt, hvis man ikke har lavet beregningen, f.eks. hvor megen tid har du brugt på Advokater eller andet bøvl.

Første gang jeg lavede beregningen, i eget Excel regne ark tog det ca. 8 timer.
Efterfølgende har jeg lavet beregning for bekendte  på næste den halve tid.

Ligeledes har jeg brugt varmetabsberigningen til at kontrollerer radiatorstørrelsen, i givne rum.
How, den radiator i dette rum er for lille, en større vil bevirke at fremløbstemperaturen kan sænkes.
Eget resultat for ca. 7-8 år siden med en fremløbstemperatur på ca. 44 gr. til nu på ca. 32 gr.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis