Øge tryk i haveslange

Nu har jeg søgt og søgt på nettet, men kan simpelthen ikke finde det svar jeg søger. Så nu prøver jeg her.
Jeg har brug for 40 meter haveslange. Jeg bruger 3/4" slange, men døjer stadig med trykket.
Mit spørgsmål går på, om man kan/må koble vandhanen på en vandningspumpe, for at øge trykket i slangen?. 

I manualerne til de, efterhånden mange, pumper jeg har kigget på, er det ikke nævnt som en mulighed, det handler altid om alle andre vandkilder. Men samtidig er det heller ikke nævnt at man ikke må gøre det. 

Er jeg virkelig det eneste menneske i denne verden, der har overvejet dette - altså at montere vandingspumpe mellem vandhane og slange ?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må ikke installere en pumpe så den suger vandet ud af vandhanen. Det tillader vandværket ikke. Derfor vil du få svært ved at finde en pumpe-producent, der siger at deres pumpe egner sig til det. Hvis du installerer en pumpe på den måde, risikerer du at naboen mister sit vandtryk.
GodeVen skrev den 03-07-2024 13:10:17

Du må ikke installere en pumpe så den suger vandet ud af vandhanen. Det tillader vandværket ikke. Derfor vil du få svært ved at finde en pumpe-producent, der siger at deres pumpe egner sig til det. Hvis du installerer en pumpe på den måde, risikerer du at naboen mister sit vandtryk.

Så en højtryksrenser er ikke lovlig et bruge?

Ikke hvis den øger vandmængden ud af hanen, hvilket højtryksrensere ikke gør. Mængden af vand er relativt lille.
GodeVen skrev den 03-07-2024 13:26:04

Ikke hvis den øger vandmængden ud af hanen, hvilket højtryksrensere ikke gør. Mængden af vand er relativt lille.

Men den suger!

Ok tak for svar. 

Annonce
Det rigtige ville være at suge fra en cisterne, men det er lidt besværligt. Hvis du forbinder vandhane og pumpe med en meget blød vandslange, vil slangen blive suget flad og lukke til, hvis vandhanen ikke leverer vand nok til din pumpe.
Jeg vil tro de fleste “seriøse” pumpefabrikker kan levere trykforøgeranlæg. Grundfos er en af dem.

Søren O

Du mener da ikke i fuld alvor, at hvis man øger gennemstrømningen i en 3/4" slange, så bruges der så meget vand, at naboen mister sit vandtryk. Det vil jo betyde, at vandværket ikke er i stand til at forsyne alle efter et forbrugssted med stort forbrug af vand uden at de vil miste trykket. Begrænsningen ligger i forbrugerens stikledning og installation.

fase
Søren O skrev den 03-07-2024 14:39:17

Det rigtige ville være at suge fra en cisterne, men det er lidt besværligt. Hvis du forbinder vandhane og pumpe med en meget blød vandslange, vil slangen blive suget flad og lukke til, hvis vandhanen ikke leverer vand nok til din pumpe.
Jeg vil tro de fleste “seriøse” pumpefabrikker kan levere trykforøgeranlæg. Grundfos er en af dem.

Men det er ikke trykket i hele huset den er gal med. Det er som sagt pga. den lange slange, jeg gerne vil booste trykket.

Når du øger vandmængden gennem din slange, øger du også gennemstrømning i din installation og får derfor også et trykfald. Hvis du kan leve med det, er det fint. Prøv det 

fase
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis