Tilpasse tagplader eternit

Hurtig spørgsmål vedr. Eternit tagplader. 
Hvis taget ikke går op med hele plader hvilken række skæres så til. Det er B7 plader
- Er det første række helt til venstre der tilpasse i højre side af pladen, så den afskåret side dækkes af den næste plade.?
- Er det den sidste plade. Og er det så venstre eller højre side af pladen der skæres af.?

jeg håber der er én der kan hjælpe med dette eftersom jeg ikke har kunne finde svar nogen steder på nettet eller i montage vejledning. 

på forhånd tak
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skærer altid af, så maskinkanten er den synlige kant.

fase
Du skal skære af den side som kommer under næste plade. Og det skal være i den række som du begynder med. Så skal det tilpasses så plader slutte lige langt ude over stern kant. 
Man mærker op hen over øverste og nederste lægte hvor pladesamlinger bør komme. Ellers kan det godt komme til at skride med overlægs afstand. 
Proff tømrer kigger kun efter ved hver anden række. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg har lige efterfølgende læst mig til at den sidste bølge altid skæres af en plade ved afslutning eftersom at den ikke har samme højde som de øvrige bølger. Så det må være vejen frem. Men så kan man bare ikke undgå at hane en synlig skærekant. 
Har fabrikanten ikke en vejledning? Elelrs kan du kontakte dem og bede om vejledning.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Hadsten skrev den 02-07-2024 06:40:50

Jeg har lige efterfølgende læst mig til at den sidste bølge altid skæres af en plade ved afslutning eftersom at den ikke har samme højde som de øvrige bølger. Så det må være vejen frem. Men så kan man bare ikke undgå at hane en synlig skærekant. 

Hvorfor begynder du ikke bare med at regne på hvor meget en plade dækker og regner ud, hvor du skal begynde, så du undgår at skære af sidste plade. Du kan også begynde sådan at den plade, der er beregnet til at være dækket af næste plade, er begyndelsen på rækken. Det vil gøre, at du skal skære af sidste plade og dermed få maskinkanten og dermed den malede kant som slut.

fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også