“Død”Hængende prydpære/Pyrus salicifolia

Min prydpære ( ca 2 meter) gik til i tørken sidste år. Hele kronen er død og grenene kan brækkes af med nemhed.

Men der er kommet nye skud nederst på stammen. Kan det være en mulighed at save stammen over og håbe den finder nyt liv? Inden jeg forsøger at grave den op. 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er bladene af samme form, som dem der var på træet?
Det kan være at træet er podet og kun ​den originale stamme lever, så vil det være en anden type træ, der vokser frem. Men du kan jo prøve.
GodeVen skrev den 01-07-2024 15:51:22

Er bladene af samme form, som dem der var på træet?
Det kan være at træet er podet og kun den originale stamme lever, så vil det være en anden type træ, der vokser frem. Men du kan jo prøve.

Det synes jeg umiddelbart det ligner de er.

Hvad betyder det at træet er podet? Noget der er sket i naturen eller på planteskolen for 15 år siden?
Podning betyder at man på planteskolen vælger en stærk rod og sætter en god pære sort på denne. Det er noget med at skære ind under barken og så sætte en lille kvist fast der. Så gror det sammen.
Vi har f.eks. et enkelt pæretræ med 3 forskellige sorter på den samme stamme.  
Jeg synes nu de skud fra bunden ligner det vi kalder vildskud. Altså skud fra roden som ikke fører til noget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 01-07-2024 23:12:05

Jeg synes nu de skud fra bunden ligner det vi kalder vildskud. Altså skud fra roden som ikke fører til noget. 

Enig med @ev elmand  

Det er vildskud/nye skud nederst på stammen der er ved at kigge frem og det længere oppe af stammen t.h på billedet. Det er en normal reaktion hvis toppen af træet er dødt som du nævner, og nu prøver den at overleve ved at sætte nye skud fra bund at stammen. 

Ofte bliver det ikke til de store, og de er sværere at forme/beskære, men rent personligt tror jeg da, at jeg ville give den et forsøg. Jeg vil nok fjerne det døde inkl. noget af højden i stammen stammen, og så se om jeg ikke kunne få den til at skyde igen. Jo længer oppe af stammen der er sat vandris/skud jo mere stamme vil jeg lade blive. 

Nu kan jeg se at den på et af billederne, at den har sat vandris højre oppe på stammen, så ville rent personligt give det et forsøg. Går den ikke, så kan man altid fælde det helt i sidste ende og rodfræse (alt efter affektionsværdi).

Dog vil jeg have skudt på det er en er en Pilebladet pære pga. bladene (Pyrus salicifolia), men som også er en af de mange forskellige sorter af Prydpære (Pyrus communis) der findes.

-men der er stadig rigtig ærgerligt situation dit træ står i  

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis