Gulvvarme, vandbåren

Jeg overvejer gulvvarme i stuen, ca 35 m2. Der er for nuværende 20 cm grus, 10 cm beton, 50 mm batts, strøer og 22 mm lamelparket. Der ca. 18 cm fra betondæk til overkant af gulv. Jeg har talt med en håndværker, som mener jeg kan lægge 50 - 60 mm flamingo, så rio net, pexslanger og beton, og til sidst 14 mm lamelparket uden at få et højere gulv end i dag. Hvad mener I? Vil jeg holde varmestue for regnormene eller kan det gå an?
Iøvrigt skal fødeslangen til anlægget fræses i væggen og trækkes over loft. Hvordan gør jeg det rent isoleringsmæssigt?
med venlig hilsen

Palle Due Larsen
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Palle

Hvis du vil have gulv varme skal det nok være af komfortmessige grunde. Økonomien i det tåler nok ikke nogen granskning.
Der findes også en løsning med flamingo, varmefordelingsplader, pex-rør, trykfordelingsplader(evt. gulvspån) og lamelparket. Her vil der blive plads til ca. 140 mm isolering. Jeg har selv lavet en lignende løsning i et mindre rum (dog uden gulvvarme)som blev rigtigt godt.

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Hej

Styrolit har et system der hedder: Multivent gulvvarmesystem.

For at opnå den anbefalede isoleringstykkelse kan du evt banke betonen op og afrette i nødvendig højde med sand.

Mulig konstruktionsbeskrivelse:

Afrettet sand
Polystyrenisolering i ønsket tykkelse (husk rigtig kvalitet).
Multiventplader.
Pexrør.
Ovntørret sand.
Dampspærre ført op bag fodlister.
12 mm gulvspånplader.
14 mm lamelparket.

Husk gulvvarme skal have egen blandesløjfe så fremløbstemperaturen ikke kan overstige 32 gr. celcius.

Hvis du skal føre rør over loft så hold den på den varme side af isoleringen overalt.

Iøvrigt mener jeg ikke man må lave gulvvarme med mere end 120 m i hver slange, så jeg tror du skal have 2 slanger/tilgange.

------------------
www.orla-nautrup.dk

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Orla Nautrup (den 18-07-2002).]
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis