Hej,
Jeg skal i sommerferien bygge drivhus - nærmere et Willab, Green Room Elegant drivhus som skal på på en 60cm sokkelmur. Det er et drivhus på 14,5 m2, som er 2,9 m højt ved kip og med glasruder.
Fundamen laver jeg med fundablokke og sokkelmuren vil jeg lave af lecablokke (60cm høj og 15 cm tyk mur).
Mit spørgsmål er:
- Hvad kan anbefales for at sikre at muren hænger ordentligt fast på findamentet?
Drivhuset skal stå i en forhave med nogle buske og træer i nærheden, og ud mod en vej hvor der er nyplantet hæk. Vejen er rimelig smal og i et boligkvarter, så ingen åbne vidder hvor vinden kan tage fat for alvor.
Jeg har overvejet at støbe nogle gevindstænger ned i fundament som jeg så tilpasser huller i leca-blokke til når jeg lægger dem, men er i tvivl om det vil passe ordentligt. Alternativet er måske at bore gennem hele muren (60 cm) og ned i fundament og lime en gevindstang i efter hele muren er lavet?
Drivhus-producenten råder i øvrigt til, at selve drivhuset fastgøres i muren med 20 cm gevindstænger limet i mur. Måske kan jeg bare bruge det samme hul hele vejen igennem så drivhus, mur og fundament fæstnes med samme gevindstang?
Bonus-spørgsmål: Når jeg skal pudse muren op vil jeg gerne ramme en sandfarve - kan I anbefale en puds der har en sådan farve, eller skal jeg male den efterfølgende?
Tak for hjælpen!