Tips til bedre luft i kælderrum?

Hej!

Jeg har et kælderrum, som jeg gerne vil bruge som gæsteværelse til overnatning. Jeg vil gerne optimere det, så det står bedre i forhold til luft og sundhed.

Her er nogle fakta:

• Der er ikke spor af radon (testet)
  • Generelt god luft i hele vores kælder (flere forskellige fagmænd har sagt dette)
  • Der er installeret varmepumpe til vintersæsonen
  • Der er en "DUKA One Mini" ventilation installeret væggen
Rummet er rimelig godt gearet allerede, men her i løbet af foråret/sommeren har der nogle gange været rimelig lummert derinde - til trods for luften generelt er ret god i kælderen. Måske skyldes det at der har været for meget stof derinde (sofa, puder, dyner, kontorstole), som har gjort luften lummer. Hvem ved, jeg er ikke ekspert på området :-) Men der skal i hvert fald kigges på det, da det kun kan blive mere lummert, hvis man sover dernede, tænker jeg umiddelbart. Så jeg skal have kigget på følgende:

• Bedre automatisk udluftning
  • Bedre isolering mod kulde (måske?)
Er der andet, jeg bør kigge på? Hvordan ville I gribe dette projekt an?

Tak!
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du prøvet at sætte et hygrometer op dernede?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Tænker også at generelt om vinteren så er det godt hvis luftfugtigheden kommer under 70%. Om sommeren så vil den være tæt på 100% da det er et køligt rum - men evt. kan man sætte en affugt op om sommeren.
Thomas_Mygind skrev den 28-06-2024 20:39:20

Tænker også at generelt om vinteren så er det godt hvis luftfugtigheden kommer under 70%. Om sommeren så vil den være tæt på 100% da det er et køligt rum - men evt. kan man sætte en affugt op om sommeren.

Jeg tænkte umiddelbart at dine mål var lidt ‘afslappede’, forstået sådan at netop da det er et lidt køligt rum behøver man måske at gøre lidt ekstra. Og ja, en affugter lyder som en metode der energimæssigt nok er billigere end at varme rummet op. Det med meget stof skal jo så ses i sammenhæng med hvilken type stof. Kunststoffer bærer jo ikke fugt.

Checkede lige hvad anbefalingen egentlig er nu om dage. På denne web-side anbefales 

• Vinter – en luftfugtighed under 40-45 % 
  • Sommer – en luftfugtighed under 60-65 %

JohnLarsen skrev den 28-06-2024 20:36:24

Har du prøvet at sætte et hygrometer op dernede?

Jeg har et digitalt hygrometer, som også måler temperatur. Er de overhovedet præcise? 

Chaos skrev den 28-06-2024 22:33:17

Jeg har et digitalt hygrometer, som også måler temperatur. Er de overhovedet præcise? 

Rimeligt tænker jeg. Pak evt. hygrometeret ind i et opvredet viskestykke et stykke tid. Så skal det gerne vise 100%. Var der engang en der fortalte mig.Manual eller salgsmateriale nævner ofte tolerancerne.

Annonce
Jeg pakkede hygrometeret ind i et opvredet viskestykke, og der gav den 96%. 

Jeg kan samtidig fortælle, at den i morges stod på 70% og 20 grader nede i kælderen, hvor vi havde en overnattende gæst.

Så det kræver måske en mindre optimering for at sænke den til under de anbefalede 60-65%?
Luftfugtighed er kompliceret. Ofte kan målinger med hygrometer skabe mere forvirring end klarhed.

Hvis der har været en overnattende person, har vedkomme udsent omkring 250 ml vand til luften i løbet af natten. Hvis rummet har 30 kbm luft og en luftfugtighed på 40% om aftenen, ville den næste morgen være oppe på 97%, hvis rummet var helt lufttæt. Nu er kælderen ikke lufttæt, og luftfugtighed er som vand der løber nedad, det siver relativt hurtigt ud til luft med lavere luftfugtighed. Den største del af fugtigheden fra udåndingen er forsvundet ud af rummet i løbet af natten. Helt på samme måde som udåndingsluftens CO2, hvor det meste også er sivet ud af kælderrummet. Og modsat ilten, der er trukket i rummet i løbet af natten.

Havde der i været en affugter i stedt for en person, ville fugtigheden gå den anden vej. Der vil derfor være næsten den sammen fugtighed i rummet dagen efter, selvom affugteren havde samlet flere deciliter vand.

GodeVen skrev den 01-07-2024 14:27:55

Luftfugtighed er kompliceret. Ofte kan målinger med hygrometer skabe mere forvirring end klarhed.

Hvis der har været en overnattende person, har vedkomme udsent omkring 250 ml vand til luften i løbet af natten. Hvis rummet har 30 kbm luft og en luftfugtighed på 40% om aftenen, ville den næste morgen være oppe på 97%, hvis rummet var helt lufttæt. Nu er kælderen ikke lufttæt, og luftfugtighed er som vand der løber nedad, det siver relativt hurtigt ud til luft med lavere luftfugtighed. Den største del af fugtigheden fra udåndingen er forsvundet ud af rummet i løbet af natten. Helt på samme måde som udåndingsluftens CO2, hvor det meste også er sivet ud af kælderrummet. Og modsat ilten, der er trukket i rummet i løbet af natten.

Havde der i været en affugter i stedt for en person, ville fugtigheden gå den anden vej. Der vil derfor være næsten den sammen fugtighed i rummet dagen efter, selvom affugteren havde samlet flere deciliter vand.

Tak for info. Det er godt at vide, hvordan det fungerer i praksis. Hvad foreslår du at jeg gør for at forberede/optimere/teste kælderrummet yderligere?

Hvis der er lummert i kælderen er det mere udluftning, der skal til.

Du nævner noget om mængden af stof i rummet i dit første indlæg. Tekstiler har i sig selv ikke indflydelse på indeklimaet, hvis de er rene og ikke udsender kemikalier. Men hvis der generelt er en høj luftfugtighed, vil tekstiler kunne få en ubehagelig lugt. Det skyldes vækst af mikroskopiske svampe og er et forstadie til at tøjet bliver jordslået.  Så tøj er mere en indikator af indeklimaet end det er en årsag til indeklimaet.  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis