Valg af kædesav

Har brug for lidt hjælp fra folk med erfaring i elektrisk kædesave. 
Jeg har brug for en ny kædesav til erstatning for min lille stjålne Stihl. Regner med jeg skal lave ca 20 trailerfulde bøgebrænde, ø10 til ø30 cm, fra stak, som jeg korter op i skoven i 30 cm længder. Svarende til ca ​10 stablede rm efter kløvning.
Jeg overvejer en Makita akku-maskine, da jeg i forvejen har batterier og ladere.
Men hvad siger sagkundskaben jeg skal gå efter?

NB: Har også overvejet en 230V maskine, men kan desværre ikke tage strøm fra elbilen. Havde ellers været lidt smart. 

Jeg kan alt - når det lykkes.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg laver ca 10 ton, som i min trailer er ca 15 læs, ellers det samme. Da jeg startede for 2-3 år siden lånte jeg en el-sav til test. Havde tre batterier.
Det rækker ikke. Brugte 2-3 batterier, men skulle så hjem med læsset, ok så langt. Men kunne ikke køre igen før tidligst dagen efter pga batteriopladning.
Købte en mellemstørrelse benzindreven(ville ikke købe dyrt da det var en test om jeg gad det).
Den ikke så dyre Makita gør det fint for mig.
Er igang med 7 KFM eg, gennemsnitlig dia 18 cm iflg NST.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 28-06-2024 00:01:35

Jeg laver ca 10 ton, som i min trailer er ca 15 læs, ellers det samme. Da jeg startede for 2-3 år siden lånte jeg en el-sav til test. Havde tre batterier.
Det rækker ikke. Brugte 2-3 batterier, men skulle så hjem med læsset, ok så langt. Men kunne ikke køre igen før tidligst dagen efter pga batteriopladning.

Jeg overvejer en Makita DUC353, 2 X 18Volt, da jeg i forvejen har flere værktøjer og batterier. 2+2 6 Ah batterier burde være nok til at fylde min trailer, ellers må jeg save i 60 cm i skoven og klare resten hjemme ad hoc.

Men jeg overvejer i disse preppingtider faktisk også en totalt lidt dyrere løsning, med en generator og en 2 kW 230 volt kædesav. Så har jeg også strøm til dybfrysere og køleskabet....

Hvis du skal bruge den generator, i de tilfælde hvor der ingen strøm er, skal du også have et lager af benzin, ca 1 liter pr. time, hvor generatoren kører.
jhb skrev den 28-06-2024 13:40:43

Hvis du skal bruge den generator, i de tilfælde hvor der ingen strøm er, skal du også have et lager af benzin, ca 1 liter pr. time, hvor generatoren kører.

Anvendt som nødgenerator til køl/frys, behøver den ikke køre 24/7, men "kun" i perioder til skabene er nedkølede igen. (Kan man få en generator der automatisk starter og stopper i tidsintervaller eller efter kald af strøm fra køl/frys? Nå, det vist lidt O/T i ft kædesav! :-) )

Der er en talemåde der kan anvendes her: Hvis du har penge, og jeg har tid, så er alt muligt.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis