sprøjtemaling af træhus

hej LDS. Jeg har et skønt gammelt træhus i norsk stil - dvs. laftebygget med massive vandrette stokke. Huset er fra 1950erne og har fået så mange lag forskellig maling af tidligere ejer at det hele er begyndt at falde af i store flager. Derfor har jeg truffet den beslutning at hele huset skal sandblæses - og så starter vi forfra med god grunder og derefter kvalitetsmaling x2 (kigger på Drygolin Pluss). Der skal males i alt ca. 250 m2 så det er lidt af et arbejde.

Mit spørgsmål er: kan de betale sig at sprøjte enten grunder og/eller maling på med pistol? Bliver resultatet lige så godt som hvis jeg stryger det på? Eller hæfter det bedre med påstrygning? Der skal være noget at vinde førend jeg giver mig i kast med påstrygning :-)

Pfh tak for jeres hjælp

MVH 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det du vinder med påstrygningen er en pænere overflade med penselstrøg fremfor den lidt knoprede overflade sprøjten giver.
Du kan hvis du er doven trække en bred pensel hen over det nysprøjtede for at få samme udseende.

Selvbygger med stort S. 
Hvis du bruger en sprøjte og rette fortynding, får du en helt glat overflade.
Men der er meget der skal dækkes af, og efter min mening vil en påføring med pensel give en bedre vedhæftning.

Vil en sandblæsning ikke være for hård ved træet ?

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 26-06-2024 19:07:04

Hvis du bruger en sprøjte og rette fortynding, får du en helt glat overflade.
Men der er meget der skal dækkes af, og efter min mening vil en påføring med pensel give en bedre vedhæftning.

Vil en sandblæsning ikke være for hård ved træet ?

Tak for gode fifs. Sandblæsning er vel eneste reelle mulighed for at løfte 50 års maling væk fra det rå træ. Der ryger en 2-3 mm ifølge Sandblæseren. Det går nok på en 250mm tømmerstok. 

Mvh
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også