Hjælp med korrekt tilslutning af ledninger

Hej,

Jeg har brug for lidt hjælp/vejledning med nogle elledninger i mit badeværelse. For nylig har jeg haft problemer med en gammel afbryder og en lampe. Jeg købte en ny afbryder og en væglampe for at erstatte de gamle, men jeg kunne ikke få dem installeret korrekt.

Det drejer sig om et lille badeværelse med en afbryder, et lampested og en stikkontakt. I den nuværende tilslutning, slukker jeg også for stikkontakten hver gang jeg slukker lyset.

Jeg har prøvet at skitsere, hvordan jeg tror, det er tilsluttet lige nu, ud fra det jeg kan se. Jeg håber at det giver mening. Beklager eventuelle fejl.

Jeg håber, I kan hjælpe mig med vejledning til, hvordan det skal tilsluttes korrekt 🙂

Med venlig hilsen, Joan

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at bytte sort og brun så der er to brune i klemmen med pil ind og en sort i klemmen med pil ud.

fase
Så skal de også byttes i stikkontakt det nemmeste vil være at flytte den brune der går til stikkontakt og Til den sorte i muffen så løber spændingen ubrudt hele vejen til stikkontakten, uanset om du slukker for afbryderen.
Mange tak for dit svar S. Fabrin 🙂

Det var tilsluttet som i den gamle afbryder, hvis jeg husker rigtigt. De to brune ledninger i den røde klemme og den sorte ledning i den sorte klemme.

Når jeg bytter dem som du beskriver, bliver både lampen og stikkontakten konstant tilsluttet, og jeg kan ikke slukke lyset.

Mvh, Joan

Hej mfrost og S. Fabrin

Det ser ud til, at det virker nu. Jeg byttede den brune ledning, der går til stikkontakten med den sorte i muffen. Derefter var jeg også nødt til at bytte de to brune ledninger i afbryderen.

Mange tak jer to for jeres hjælp 👍🙂
Selv om det virker nu formoder jeg det er monteret forkert. 
Det er også tilslutte forkert i lampested. Lampen bør forbindes til blå og sort. Og så skal de 2 brune sidde sammen ved afbryder og den sorte i pil ud, 
Ved lampested skal de brune kun gå videre til stikkontakt.
Jeg har en formodning om at du nu har den sorte som fase, det bør være brun hele vejen igennem til stikkontakt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
joanfg1990 skrev den 26-06-2024 11:01:04

Mange tak for dit svar S. Fabrin 🙂

Det var tilsluttet som i den gamle afbryder, hvis jeg husker rigtigt. De to brune ledninger i den røde klemme og den sorte ledning i den sorte klemme.

Når jeg bytter dem som du beskriver, bliver både lampen og stikkontakten konstant tilsluttet, og jeg kan ikke slukke lyset.

Mvh, Joan

Du har i dine billeder vist den sorte som tændledning, men har tilsluttet lampen til brun. Prøv at holde den brune som fase hele vejen igennem. Den sorte bruger du så som tændledning. Det burde fungere. jeg er enig med elmand i at det er forkert tilsluttet men virker. Farverne på ledningerne er til er til elektrikerens orientering  

fase
ev elmand skrev den 26-06-2024 12:22:03

Selv om det virker nu formoder jeg det er monteret forkert. 
Det er også tilslutte forkert i lampested. Lampen bør forbindes til blå og sort. Og så skal de 2 brune sidde sammen ved afbryder og den sorte i pil ud, 
Ved lampested skal de brune kun gå videre til stikkontakt.
Jeg har en formodning om at du nu har den sorte som fase, det bør være brun hele vejen igennem til stikkontakt. 

Hej Elmand

Tak for din hjælp. Jeg er helt enig, ledningerne er monteret forket som det står nu.

Efter jeg læste en gammel tråd, prøvede jeg at forbinder lampen til de blå og sorte ledninger. Men jeg kunne ikke få det til at fungere. Det kan dog være at ledninger i afbryderen var forkert tilsluttet.

Jeg vil prøve at se, om jeg kan forbinde det korrekt nu, når jeg kan sammenligne det med den nuværende tilslutning, hvor installation fungerer.

Mange tak for hjælpen!
Mvh, J

Ja altså de brune i afbryder i klemme med pil ind, Den sorte o klemmer med pil ud.
I lampested de 2 brune sammen, 2 blå sammen, 2 gul/grønne sammen, sort alene.
Lampe monteres så til blå til blå og brun til sort. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis