Trykimprægneret eller ej. Udhængsbrædder.

Hejsa :)

Giver det mening at købe trykimprægneret udhængsbrædder. Stern og vindskeder køber jeg tryk imp, men hvad med dem under udhænget langs huset og gavle?

Kan man ikke ligeså godt købe trykimp?

Tak : )

Vh.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er fint med trykimprægneret træ i udhænget, men nok ikke nødvendigt da det sidder tørt ​og med minimal risiko for råd.

Vi prøver igen, i morgen --
Det er udmærket med trykimprægneret selvom det ikke er nødvendigt. Du skal lige være opmærksom på at trykimprægneret træ ofte er i ringere kvalitet med hensyn til knasthuller og manglende kanter.  Så pas på med at bestille noget uden at du er sikker på at du er tilfreds med kvaliteten.  
Der er flere ulemper ved at lave underdæksbrædderne i trykimpregneret.
1. træet er driv vådt så du kan ført male det 1/2 år efter du har sat det op
2. der er mere spild da længderne er kortere
3. Kvaliteten af brædderne er typisk lavere.

De forgrundede høvlede udhængsbrædder man kan købe alle steder holder hele tagets levetid uden maling med mindre du bor ved vesterhavet.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 24-06-2024 14:45:46

Der er flere ulemper ved at lave underdæksbrædderne i trykimpregneret.
1. træet er driv vådt så du kan ført male det 1/2 år efter du har sat det op
2. der er mere spild da længderne er kortere
3. Kvaliteten af brædderne er typisk lavere.

De forgrundede høvlede udhængsbrædder man kan købe alle steder holder hele tagets levetid uden maling med mindre du bor ved vesterhavet.

Er der forskel på de forgrundene også?

Så har jeg fundet nogle udhængsbrædder jeg gerne vil have. De er grundmalet i størrelse 25 x 50. Men de koster 23 kroner pr meter ! Det er jo alligevel absurd dyrt synes jeg. Så må kvaliteten jo være god? Men så læser jeg montagevejledning og der skriver de " MALING PÅ HØVLET TRÆ: Da maling på høvlet træ har en begrænset holdbarhed, giver vi ingen garanti for holdbarheden, eller lover noget som helst inden for forventet levetid eller vedligeholdelsesinterval. Det er derfor ikke muligt efterfølgende at reklamere over malingens udseende, eller holdbarhed på høvlet træ der er monteret." :) Det lover jo ikke godt. 

Så tænker jeg om jeg ikke lige så godt kan gå ned og sortere i de høvlede forskallingsbrædder i byggemarkedet, til 6 kr pr meter. Eller købe thermofyr lister i 20x40 til 13 kr pr meter og male dem selv. :) 

Vh.

Annonce
Det er meget almindelig at købe brædder og så male dem. Der er mange "fruer" der har malet metervis af udhængsbrædder på et par bukke i carporten. 
Jeg har en gang sat mange søm i 2 bjælker. Stillet dem skråt op ad en væg, så de nyalede brædder kunne ligge der og tørre efter grundig og maling indtil montering

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 29-06-2024 00:21:47

Det er meget almindelig at købe brædder og så male dem. Der er mange "fruer" der har malet metervis af udhængsbrædder på et par bukke i carporten.
Jeg har en gang sat mange søm i 2 bjælker. Stillet dem skråt op ad en væg, så de nyalede brædder kunne ligge der og tørre efter grundig og maling indtil montering

Dét er immervæk kreativt. 😳👍 den kopierer jeg herhjemme 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også