Brug ene skorsten til rørføring?

Huset jeg bor i kom med brændeovn og oliefyr. Der er er 2 i 1 skorsten, men da jeg har nedlagt oliefyret, og fået varmepumpe i stedet, så er den ene del af skorstenen ubrugt og har været nogle år nu. 
Jeg har leget med genvex anlæg i hovedet i noget tid. Ville jeg kunne bruge den ubrugte del af skorstenen til at føre rør ned til hvor den centrale del af  luftudblæsningen sidder (jeg har kanaler rundt i huset fra)
Hvis jeg så kan det, kunne lade sig gøre at isolere det på den side som ikke vender over mod den anden del af skorstenen, således at det hjalp med at varme luften op inden den blev sendt videre ud?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der kan du godt. Og løbesod kommer ikke ind i ventilations rør, så det skal du ikke bekyme dig for. 
Hvis der overvejende er enten samme eller højere temperatur inde i skorstens delen så skal du ikke isolere røret. At isolere den på den ene halvdel giver ingen mening. 
Du skal have lukket skorstenen hvor røret forlader den, altså stoppe det med isolering over røret. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 24-06-2024 09:12:09

Der kan du godt. Og løbesod kommer ikke ind i ventilations rør, så det skal du ikke bekyme dig for. 
Hvis der overvejende er enten samme eller højere temperatur inde i skorstens delen så skal du ikke isolere røret. At isolere den på den ene halvdel giver ingen mening. 
Du skal have lukket skorstenen hvor røret forlader den, altså stoppe det med isolering over røret. 

Tak for svar. Næste problemstilling vil så være hvordan jeg lige smart får det udført :)
Jeg har hul fra den gamle  indgang til skorstenen, men så skal der laves et tilsvarrende hul på loftet, og så skal ventilationsrør derind og sidde på en smart måde.

Hvis det er en muret skorsten, kan du tage så mange sten ud som nødvendigt. Start evt. med at bore fuge væk.
Men aht løbesod m.m. bør du mure til når du har røret på plads.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Det kommer jo lidt an på hvad du vil føre ned igennem skorsten. Du kan jo lave plads til en 160 mm bøjning ved loftet i stue etage, og så skubbe passende rør ned helt oppe fra taget. 
Du kan få din hånd igennem 160 /90 grafer bøjning og der liste røret på plads 
Øverst må du så have så mange sten ud at du kan få en 160 / 90 gr bøjning på plads der også.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis