Bærende væg A H 14 23-06-2024 16:11 Hej ldsEr der nogen der kan fortælle mig om dette er en bærende eller afstivende væg. På forhånd tak Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv. Hej lds Er der nogen der kan fortælle mig om dette... Vis hele indlægget 24 svar « ‹ 1 2 3 › » Følg tråden Der er 10 indlæg før dette. Annonce Annonce Annonce
A H Trådstarter 14 27-06-2024 09:08 Ev elmand: Det er mere fordi det resterende af væggen i værelset er forbundet med en h stålbjælke med køkken væggen, så derfor jeg er bekymret i forhold til stabiliteten. Men det er kun 2 meter af den væg der fjernes og så forbindes der en ny væg til de resterende. Den røde streg på billedet er den nye væg. På forhånd tak Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
BOFH 3904 8600 27-06-2024 10:30 En stålbjælke bliver som hovedregel ikke lagt op uden den er nødvendig, desværre er kvaliteten af konstruktions-billederne for ringe til at man kan se detaljer på tegningen eller læse teksten + noter, det er især billede 4 der er vigtig./BOFH Giv mig min kop kaffe og et serverrum!
A H Trådstarter 14 27-06-2024 10:45 Ok jeg prøver lige at se om jeg kan tage et tidligere billede af den tegning på billede 4. Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
BOFH 3904 8600 27-06-2024 12:21 Det blev man desværre ikke klogere af, der er ingen angivelser af spærenes klassifikation udover type (gang-nail), dvs ingen kobling mellem deres bæreevne og tagets vægt. Jeg kan heller ikke se nogen angivelse af den omtalte stålbjælke eller dennes funktion.Udgangspunktet er at gitterspær er selvbærende mellem ydervægge, men det forudsætter de fleste steder en let tagbeklædning ala eternit, her er der lagt cementbaserede tagsten op så væsenligt tungere.Den omtalte væg er som udgangspunkt ikke bærende da den står på langs af spærene men KAN have en stabiliserende effekt på husets ydervæg og er ssv bærende underlag for den omtalte stålbjælke. Bjælken er af en eller anden grund lagt op som ikke fremgår af materialet mm det ikke er aktualiseret ift en mulig senere ombygning hvor det måske var nødvendigt at hjælpe spærene. Tror du er nødt til at få en fagkyndig til at besigtige de faktiske forhold så man kan se om den rent faktisk støtter spærene eller hvad funktion den iøvrigt har./BOFH Giv mig min kop kaffe og et serverrum!
A H Trådstarter 14 27-06-2024 13:41 Ok tak for din fine svar, bjælken har hele tiden været der fordi den er over en indgangsparti. Og der hviler en af spærene på midten af den. Det skal dog siges at alle ydervægge rundt om hele huset er i ren beton og dermed også beton indvendigt. Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
A H Trådstarter 14 27-06-2024 13:57 Og forresten er stålbjælken forbundet mellem de 2 ydervægge og hviler ikke på den omtalte væg. Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
ev elmand 30486 7480 27-06-2024 22:46 Det er jo det beskrivelsen siger. 2 stk H bjælke over 2 indgangs partier og 1stk H bjælke over vinduesparti i stue. Det er altså til at bære spærene ude ved ydermuren. Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
A H Trådstarter 14 27-06-2024 22:51 Ok tak for svar, men det har ikke så meget men den væg jeg vil fjerne at gøre eller? Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.