Kabelrør i forbindelse med at støbe dæk

Jeg er i gang med at bygge mig et lille værksted. Jeg har muret en sokkel og nu skal jeg til at støbe et dæk.

Jeg er dog lidt i tvivl om hvordan jeg skal gøre med kabelrør.
Jeg vil gerne have el inde i skuret, så jeg går ud fra jeg skal lægge et kabelrør inden jeg støber mit dæk, men jeg har meget svært ved at finde information om dette.

1) Hvilket kabelrør ​skal jeg bruge?
2) Hvor "langt inde" ​på ​dækket skal det stikke op? Hvad er normalt?
3) Hvor langt nede i jorden skal det komme ud af soklen?
4) ​Andet jeg skal vide inden jeg begynder at borre et hul i min sokkel og trække et kabelrør igennem det

mvh

Peter
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
peterkk skrev den 22-06-2024 14:54:29
 Hvilket kabelrør skal jeg bruge?
2) Hvor "langt inde" på dækket skal det stikke op? Hvad er normalt?
3) Hvor langt nede i jorden skal det komme ud af soklen?
4) Andet jeg skal vide inden jeg begynder at borre et hul i min sokkel og trække et kabelrør igennem.

Du kan jo for en sikkerhedsskyld bruge et par meter af de røde rillede/korrugerede 50 mm kabelrør. røret lader du stikke ud mindst 35 cm. og gerne 70 cm. ud under færdig udvendig jordhøjde. Indvendig lader du røret stikke op ved den væg kablet/kablerne skal komme op på. det letteste er at trække røret inden, du støber. Det behøver ikke være støbt ind i dækket.

fase

Du kan jo for en sikkerhedsskyld bruge et par meter af de røde rillede/korrugerede 50 mm kabelrør. røret lader du stikke ud mindst 35 cm. og gerne 70 cm. ud under færdig udvendig jordhøjde. Indvendig lader du røret stikke op ved den væg kablet/kablerne skal komme op på. det letteste er at trække røret inden, du støber. Det behøver ikke være støbt ind i dækket.

Skal der være en hældning ​på for at undgå der kommer vand ind?
Hvis det ikke er støbt ind i dækket, hvordan kommer det så ind i skuret? Har du evt et billede af hvordan det bør se ud?

Men tusind tak for hjælpen
peterkk skrev den 22-06-2024 15:17:08

Skal der være en hældning på for at undgå der kommer vand ind?
Hvis det ikke er støbt ind i dækket, hvordan kommer det så ind i skuret? Har du evt et billede af hvordan det bør se ud?

Men tusind tak for hjælpen

Du lader bare røret stige lidt fra hullet i soklen og op til væggen, hvor røret kommer op af gulvet. Så er det støbt fast som var det støbt ind I dækket. Du lader røret stikke lidt udenfor soklen og kan tætne med lidt tværet værk. Det der også bruges til at fylde i fugen mellem mur og ville vinduet. 

fase
Når rørte føres fra jorden og op i muren inde i garage kommer det altid til t have fald udad. Så den del er ikke et problem. 
Hvis du vil have synlige kabler, så komme røret op langs inderside af indemur. Skal kablerne indmures så skal røret ende inde i inder muren.
Du kunne med fordel havetrukket den før støbning. Beton er meget blødere på 1. dagen

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis