Startstrøm grundvandspumpe / dimensionering af generator

Jeg skal have fundet den rette dimension på en nødgenerator.
Den skal trække en Grundfos grundvandspumpe.
Pumpen er 3-faset og har et ældre Danfoss CI 16 kontakt. Kontakten er justeret jf mit billede. Umiddelbart ser det for mig ud til at det er sat lavt.
Formodentlig er pumpen på 1.5 Kw.
Jeg har talt med Powergenerator.dk som anslår stratstrømmen til at være 8200 W.
Mit spørgsmål er: har Danfoss kontaktens justering indflydelse på startstrømmen, sådan at jeg kan købe en generator som fx kun er på 5-6000 W.?

Mange hilsner
Polite

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at google softstarter.

Det er en komponent som bruges til at sikre en mere blød opstart af din motor.
Prøv evt. at stikke en skruetrækker ind hvor det varme vand kommer fra - der hvor amarturet sidder.

Men ellers plejer sådanne propper at sidde tæt på varmeveksler/tank.

Hvis du kan så lidt vand igennem - så kan du også pumpe lidt eddikesyre på - måske hen mod en anden åben vandhane på strengen.
Thomas_Mygind skrev den 22-06-2024 08:21:56

Prøv at google softstarter.

Det er en komponent som bruges til at sikre en mere blød opstart af din motor.

Tak Thomas, undrer mig bare at Powergenerator ikke nævnte den mulighed. Jeg kan se at Grundfoss nye pumper har softstart.

Mange hilsner
Polite

Motorværnets indstilling har ingen indflydelse på startstrømmen. Hvis du overvejer at købe en generator på 6kW, ville jeg prøve om, pumpen kan startes uden softstarter. Det er lige til øllet. Men prøv det. Kan den ikke starte uden softstarter, kan du købe en softstarter til ca. 1500 kr.

fase
S. Fabrin skrev den 22-06-2024 09:10:40

Motorværnets indstilling har ingen indflydelse på startstrømmen. Hvis du overvejer at købe en generator på 6kW, ville jeg prøve om, pumpen kan startes uden softstarter. Det er lige til øllet. Men prøv det. Kan den ikke starte uden softstarter, kan du købe en softstarter til ca. 1500 kr.

Okay, undrede mig bare over justeringsmuligheder på motorværnet.

Jeg vil helst købe en dieselgenerator til ca. kr. 17.000 den er på 6000W. Min opfattelse er at det er lidt bedre kvalitet og den har mindre brændstofforbrug. Jeg kan købe en benzingenerator på 8200W. Til kr. 10.500,- så det er ikke fordi jeg vil spare på indkøbet, har blot mere tillid til en dieselmotor…
Jeg fik fortalt at det er termiske sikringer som sidder på en generator, og ikke træge sikringer, som der er i huset.
Måske skal jeg bare købe bezin modellen - jeg kan få meget benzin for differencen :-)

Mange hilsner
Polite

Annonce
Hvorfor bruger du ikke din bilmotor ?

Du kan købe en inverter på 2000 watt og sætte på batteriet - så kan du køre med din elektriske pumpe ?
Men kan man få en inverter der kan give 3 faser? Jeg har tænkt på det, og har en 1000W inverter men kun 230 volt…

Mange hilsner
Polite

Sikringen på generator skal nok holde til startstrømmen. Det er som almindelig automatsikringer. 
Spørgsmålet er om generatoren " dør" når pumpen starter. Det gør den sikkert ikke medmindre du også har andet tændt. Køleskab, fryser, ovn eller ?? 
En 1,5 kw 3 F grund vands pumpe er ret stor. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Thomas_Mygind skrev den 22-06-2024 09:50:06

Hvorfor bruger du ikke din bilmotor ?

Du kan købe en inverter på 2000 watt og sætte på batteriet - så kan du køre med din elektriske pumpe ?

Har du regnet på hvor mange ampere 2000 W ved 12v er. 167A er mere end generatoren kan give vedvarende.

fase
polite skrev den 22-06-2024 09:30:53

S. Fabrin skrev den 22-06-2024 09:10:40

Okay, undrede mig bare over justeringsmuligheder på motorværnet.

Jeg vil helst købe en dieselgenerator til ca. kr. 17.000 den er på 6000W. Min opfattelse er at det er lidt bedre kvalitet og den har mindre brændstofforbrug. Jeg kan købe en benzingenerator på 8200W. Til kr. 10.500,- så det er ikke fordi jeg vil spare på indkøbet, har blot mere tillid til en dieselmotor…
Jeg fik fortalt at det er termiske sikringer som sidder på en generator, og ikke træge sikringer, som der er i huset.
Måske skal jeg bare købe bezin modellen - jeg kan få meget benzin for differencen :-)

Justeringsmuligheden på motorværnet er der for at dække over et større område. Motorværnet er en meget træg sikring tilpasset drift af motorer. Det betyder, at kortvarige strømstød som f.eks. startstrøm ikkeudløser sikringen. Længere varende overstrømme f.eks. overbelastning af motoren vil udløse motorværnet.

Jeg er ikke klar over hvad du skal bruge din generator til, men hvis det kun er lejligvis ville jeg købe en benzindrevet. Generatoren er den samme. Det er kun motoren, der forskel på, og benzinmotoren kan starte uden forvarmning. Og som du selv skriver, kan du få en del benzin for 6500 kr.
Jeg undrer mig også på størrelsen på din grundvandspumpe. Er du sikker på at den er på 1500W?

fase
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis