Hejsa! 🙂
Jeg har overtaget/arvet- vedligeholdelsen af en ældre Stiga plænetraktor efter min afdøde far.
Ved udskiftning af gearolie, siger den manuel som jeg bruger(den min far fik med), at jeg skal lade den gamle gearolie løbe ud via en bolt nederst på gearkassen og dernæst påfylde den nye gearolie via plastik/ekspansions- beholderen øverst oppe, som har en slange som går direkte ned i toppen af gearkassen.
Jo jo, det lyder nemt nok, men mit problem er, at alt gearolien ikke syntes at ville løbe ud. Olien i plastikbeholderen syntes ikke at være påvirket af at jeg har drænet gearolie via bolten i bunden af gearkassen. Som om der er et vakum/forstoppelse imellem gearkassens øverste og nederste del. Jeg prøvede at dreje på hjulene mv. for at se om jeg evt. kunne hjælpe olien ud. Jeg har tjekket og rengjort ekspansionsbeholderen og slange. Der var en smule lidt tykkere olie i bunden af ekspansionsbeholderen, men ellers bemærkede jeg intet ”unormalt”. Jeg har dog også opdaget, at gearkassen ikke helt ligner nogen af de gearkasser som er afbilledet i brugermanualen. Og jeg fandt derfor også en bolt lidt længere oppe på gearkassen(se billede 9) med et indgangshul, som jeg ved at blæse lidt luft ind ad, fandt ud af fører ind til samme rum i gearkassen, som aftapnings bolten nederst. Så tænker den må være beregnet til påfyldning….men dette nævnes overhovedet ikke i manualen??? Hvilket får mig til at mistænke at jeg ikke kan bruge manualen som hjælp til dette vedligeholdelse.
Nu er mit spørgsmål, kan jeg bare ignorere instruktionerne i manualen og påfylde ny olie via hullet placeret højere oppe på gearkassen?
Min tvivl kommer af, at jeg ikke rigtig forstår hvordan gearkassen helt præcis virker og er bange for at jeg ikke ville kunne aflæse gearolie niveauet i gearkassen via ekspansions beholderen længere(hvis der evt. er en forstoppelse imellem beholderen og den nederste mekaniske del af gearkassen??
Altså, hvis traktoren skulle tabe gearolie over tid, hvordan ville jeg opdage dette, hvis ikke jeg kan bruge aflæsningen via ekspansionsbeholderen?
Der er helt sikkert noget viden jeg mangler på dette område…..og håber en eller anden gider bruge 2 minutter på at enten bekræfte at jeg skal ignorere manualens vejledning og bare påfylde via det højere placerede hul i gearkassen eller hvis det heller ikke er korrekt, så fortælle mig hvad den korrekte procedure er! Så jeg ikke får gearkassen ødelagt! 😊
Jeg vedhæfter lige lidt billeder af traktoren og gearkassen(med forklaring til hvert billede), da billeder som bekendt siger mere end 1000 ord! 😉
Lidt mere baggrunds historie:
Jeg har aldrig prøvet at udskifte gearolie på den, og det er ikke fordi traktoren fejlede noget forud(kører fint), men var bare sikker på at det nok er ved at være en hel del år siden det er blevet gjort sidst, så konkluderede at det var en god idé at få gjort.Jeg fik dog som sagt et problem mht. at kunne følge instruktionen i manualen som min far fik med.
Manualen dækker over 3 forskellige Stiga plænetraktor modeller(Classic/Park Pro 8/Park Pro 16…så vidt jeg husker). Og jeg havde hidtil kunne følge vedligeholdelses instruktionerne til ”Park Pro 16” modellen, så tænkte det nok var denne model som min far havde.
Manualen foreslår desuden, at man kan afmontere slangen til beholderen og påfylde gearolien direkte til slangen via en oliesprøjte, hvis man vil spare tid.Jeg prøvede dette, men kunne ikke masse noget olie ind….forsøgte også med traktoren tændt og løftet op i bagenden, at lade min mor træde på forlæns og baglæns pedalerne imens jeg forsøgte at presse olien ind i gearkassen via slangen. Det lykkedes ikke! Så blev jeg jo lidt forvirret/irriteret! ☹
Man kan se på billede 7 at gearkassens øverste indtag er fyldt op til kanten med olie.
Jeg har også spekuleret på, om man mon skulle forsøge at suge alt oilie ud fra toppen med en sprøjte og evt. putte noget olie opløser middel i gearkassen, hvis problemet drejer sig om noget gammelt olie som er blevet for tykt og spærrer gennemgangen evt? Mon sådan et produkt overhovedet findes! :-)
Nogen har nævnt der måske sad et oliefilter gemt inde i gearkassen som var blevet stoppet.
Jeg har haft bundkaret/den nederste del af gearkassen fjernet(derfor at man kan se den røde farve ved samlingen i gearkassens bund på f.eks. billede 9....da jeg skulle bruge en flydende pakning til at forsegle med).
Jeg kiggede den gang ikke efter et filter(ville bare se om der evt. kom mere gearolie ud), men jeg tog nogle billeder ind imod bunden af gearkassen, og efter at have set dem igennem igen, kan jeg ikke umiddelbart ane nogen olie filter. Mener også at have læst et sted på nettet, at det ikke er alle gearkasser som har et filter....måske især på de ældre modeller, såsom denne? :-)
Hvad er der ellers af muligheder?? :-)
Venter spændt på svar! :-)