Bøj bed

Hej alle
Jeg overvejer at få lavet høj bed rundt om min terrasse med noget beton blokke, som skal pudses op efter. Men jeg er meget i tvivl og jeg skal bruge leca blokke eller noget helt andet 
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kunne jo også bygge det op i herregårdsblokke.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg ville bruge Funda blokke, dels meget stærkere og dels pænere/nemmere at pudse. Men et egentlig højbed kan laves på mange måder, stål, træ, fliser mv. men fælles for den slags er bund sikring, så det forbliver stabilt i frost. 
God understøtning på en ex. støttemur betyder grunddybde på ca. 90cm., i stedet kan man pilotere med stolper/beton eller jern pæle, og beklæde med fx. trykimprægneret træ, lærk, komposit mv. ( husk at trykimpr. ikke bruges i sandkasser, om det er samme i dit højbed, afgør du selv. 

je_ns skrev den 21-06-2024 14:21:44

Ligger man så bare herrehårdsblokken oven på hinanden uden og hvis ville de ikke bliver presset fra hinanden, hvis man fylder jord i 

Det lavede vi det i for 15-20 år siden. Klistret med noget LIP. Holder stadig

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 21-06-2024 15:26:33

Det lavede vi det i for 15-20 år siden. Klistret med noget LIP. Holder stadig

Hvor mange sten har i oven på hinanden, fordi vil gerne op på 60-80 cm høj. Blev der også brugt LIP ved den første sten

Annonce
Jeg mener at huske jeg støbte i en rende, og lagde nogle (funda?)blokke i vatter, og så klistrede herregårdsblokke opad som vist. 
Tæl og gang selv højden.

Brugte også Herregårdsblokke - Sienna-mix til højbede.

De er dog bare stablet op og lagt i forbandt - uden klister - men de står stadig fint efter +10 år. Tænker at frosten / vintrerne vil være hår mod LIP/mørtel...
@ Thomas Husker ikke hvilken LIP jeg anvendte. Læste at den holdt ved -?? grader, og det gjorde den.

Thomas_Mygind skrev den 21-06-2024 20:07:07

Brugte også Herregårdsblokke - Sienna-mix til højbede.

De er dog bare stablet op og lagt i forbandt - uden klister - men de står stadig fint efter +10 år. Tænker at frosten / vintrerne vil være hår mod LIP/mørtel...

Hvor høj er dit bed 

Jeg brugte Alfix CombiFix (Lip har helt sikkert et tilsvarende produkt) til herregårdsblokke, det holder fint til frost, det har stået i 5 år indtil videre, og ingen løse blokke.

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også