Værdi af solgt solcelle strøm i maj

Som el-bil ejer bemærkede jeg at priserne på el var ekstremt lave i dagtimerne i begyndelsen af maj. Jeg gætter på at det skyldes en overproduktion af solenergi.

Jer der har solceller, hvor meget betaling fik I for maj?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer jo helt an på mange kW solceller man har, og hvor meget af strømmen man selv har brugt, så hvad vil du bruge det tal til?
Det er for at få bedre indblik i hvad solceller er værd. For nogle år siden, da priserne på strøm eksplodere, var der en der fortalte at 6kW anlæg gav omkring 1000 kr for en god måned. Men jeg kan forstille mig at det er et helt andet sted i dag.

Nu ville jeg ikke lave det første indlæg for langt, men jeg ville selvfølgelig også gerne vide hvor mange kWh de har solgt og hvor stort anlægget er. Jeg kan forstille mig at egenforbruget i dagtimerne er begrænset, så jeg gætter på at det meste er solgt, medmindre man har batteri.

Jeg er klar over at når man regner afskrivning ​skal man ​medtage egetforbrug. Men der er ​betalingen ​om sommeren, man skal bruge til betaling om vinteren, hvis man går efter gratis strøm året rundt.
Discrusio skrev den 20-06-2024 13:50:53

Det kommer jo helt an på mange kW solceller man har, og hvor meget af strømmen man selv har brugt, så hvad vil du bruge det tal til?

Afregningspris pr kWh er uafhængig af antal solceller 🤷‍♂️

Jeg har fået   430,105 kWh à 0,1825 kr./kWh hvilket jeg ikke forstår da vi på gr6 er lovet 0,40kr pr overskydende kwh.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
HrT skrev den 20-06-2024 18:27:46

Discrusio skrev den 20-06-2024 13:50:53

Afregningspris pr kWh er uafhængig af antal solceller 🤷‍♂️

Ja, selvfølgelig, men det har jeg jo heller ikke påstået.

Annonce
Jeg kender ikke nogen som kan udregne hvad de får af betaling for deres producerede solcellestrøm !!
Det samme emne har være diskuteret på Reddit. Jeg har samlet data fra de to steder. Fem anlæg i alt. Desværre er der ikke beskrivelse anlæg, men det giver et indblik i værdien af den el man ikke selv kan bruge.

Afregning for maj 24

kWh             kr pr. kWh    i alt              
107              0,22             23 kr
430              0,18             78 kr
631              0,18             112 kr
666              0,20             134 kr
850              0,21             180 kr

Jeg gætter på at det laveste tal er for en installation med batteri. Maj og juni er de to måneder hvor der er mest sol. Der er ikke mange penge til at købe strøm, når solcellerne ikke rækker om vinteren og eventuelt om natten. Så der ingen tvivl om at man kun skal investere i solceller, hvis man kan bruge strømmen i de solrige perioder, og har et begrænset el-forbrug om vinteren.  

GodeVen skrev den 24-06-2024 12:22:21

Det samme emne har være diskuteret på Reddit. Jeg har samlet data fra de to steder. Fem anlæg i alt. Desværre er der ikke beskrivelse anlæg, men det giver et indblik i værdien af den el man ikke selv kan bruge.

Afregning for maj 24

kWh             kr pr. kWh    i alt              
107              0,22             23 kr
430              0,18             78 kr
631              0,18             112 kr
666              0,20             134 kr
850              0,21             180 kr

Jeg gætter på at det laveste tal er for en installation med batteri. Maj og juni er de to måneder hvor der er mest sol. Der er ikke mange penge til at købe strøm, når solcellerne ikke rækker om vinteren og eventuelt om natten. Så der ingen tvivl om at man kun skal investere i solceller, hvis man kan bruge strømmen i de solrige perioder, og har et begrænset el-forbrug om vinteren.  

Eller vægter forsyningssikkerhed og billigere daglig drift. 

For os er beregningen at vi kan undgå køb af strøm om sommeren og store dele af forår/efterår, og bruge batteri til at undgå dyre timer øvrige måneder. Men - og det er det store men - der er stadig en ROI på >10 år. Den er stigende trods solcellernes prisfald, fordi salg af strøm er tæt ved nul nu.

Omvendt tæller det ind i ligningen, at vores hus er afhængig af el for at fungere (pilleovn kræver strøm). Derudover kan et batteri og solceller give gratis AC i de hede sommermåneder 🥵
HrT skrev den 24-06-2024 14:05:45

Derudover kan et batteri og solceller give gratis AC i de hede sommermåneder 🥵 
Den med gratis AC lyder for mig som en vinder.
Glæder mig også til at batteriprisen kommer ned hvor det kan betale sig at oplade om natten og gemme det til mellem 17-21 om vinteren.
Er der nogen der har priser pr gemt kwh på et batterianlæg?
HrT skrev den 24-06-2024 14:05:45

Eller vægter forsyningssikkerhed og billigere daglig drift. 

Med mindre du har et anlæg som faktisk kan køre Ø-drift, så får du jo ikke højre forsyningssikkerhed, da langt de fleste anlæg vil lukke ned, hvis den offenlige forsyning forsvinder.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis