Kan jeg klippe ledningen af?

Jeg har en gulvlampe med en dimmer og alm. vægstik. Jeg vil gerne ændre den så den sættes til udtaget i loftet. 

Jeg tænkte først at skille fatningen ad og sætte ny ledning i, men jeg kan ikke få dem skilt ad. 

Kan jeg i stedet klippe ledningen af tæt ved fatningen og samle den og den nye ledning med en samlemuffe? 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan godt lave en samling under ex. en roset - men hvorfor kan gu ikke skille fatningen ad?.
I bunden af fatningen sidder en plast flig, som skal trykkes ud af indgreb, så kan den som regel adskilles. Den sidder der for "uautoriseret" indgreb og en sikkerhed for fatningen ikke skaller ad ved pæreskift. Eller er det de 2 tapper på siden der bøvler?

På dit første billede er vist fatningerne. Hvis du bøjer fligen ud, kan du sikkert skille fatningen ad, men du skal ikke forvente, at du kan skifte ledningen, hvis klemmerne er skrueløse. Så nye fatninger kan blive løsningen.

fase
Okay, men hvis jeg ikke kan forvente at kunne skifte ledningen, kan jeg så ikke bare klippe den og samle den med en ny?
Nej, du må ikke lave en samling med en ny ledning. Samlingen skal være berøringssikker, og det kan du ikke lave uden det bliver noget klampagtigt noget. Så meget koster et par nye fatninger heller ikke.

fase
Nu kan det godt være lidt svært at forstille sig en gulvlampe tilsluttet et loftudtag.

Havde du tænkt dig at lampen skulle hænge i loftet, eller havde du forstillet dig at den skulle stå på gulvet med en lang ledning?

Det vigtigste ved samlemuffer er at de skal være aflastede. Der må altså ikke være fri ledning, der går direkte til en samlemuffe. Enhver ledning, som man kan se efter at lampen er monteret, skal være aflastet i begge ender. Samlemuffer skal være altid være efter aflastningen. Hvis nogen trækker i synlig ledning, skal de trække i aflastningen, ikke samlemuffen.

Hvis jeg har forstået dit spørgsmål rigtigt, er svaret nej, det må du ikke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis