Elhegn løsningskommentarer

Vi er ved at føre strøm til hegnstråden på hestefolden.

Jeg er kommet op med løsningen, som ses på billederne, men fruen vil gerne have det bekræftet/godkendt inden jeg får lov at tænde for det.
Problematikken er, at jeg har brugt almindelig kobberledning fra fold og hen til strømboks. Topspænding på boksen er 8300 volt. Er 2 x 0,75 mm² ledning ok?

Jeg har benyttet det gamle jordspyd fra tidligere ejer. 

Jeg har samlet billederne, så enderne på samme ledning er på samme billede. Beklager kvaliteten.

Du må meget gerne skrive din baggrund (erfaringsgrundlag/profession) i evt. besvarelse.

På forhånd tak

VH Schunck

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De 2X0,75 mm2 er rigelig. Med hensyn til jordspyddet ville jeg have fjernet rusten og have boret et f.eks. 5 mm hul og lavet et gevind til en skrue. Kobber og jern korroderer.
Ledningen til hegnstråden må helst ikke røre hegnspælene.
Afprøvning af hegnet foregår ved at fruen holder på hegnstråden, når du tænder. Hvis du hører nogle ikke så pæne ord, virker hegnet.  

fase
Der er ikke nogen sikkerhedsmæssige problemer med den ledning. Bare sæt i gang.
Der kan være et problem med at jordspyd er for dårlig, og derved er hegnet ikke effektiv. Der må ikke kunne mærkes stød ved at berøre jordspyd. Det er ikke så behagelig at kontrollere, men jeg skal forklare dig en metode. 
Du tager en lille tot græs i hånden og sætter den på tråden ved jordspyd sådan ca, 10 cm imellem jordspyd og hånd. Den anden hånd imod jorden. Her vil absolut ikke mærke noget.
Ved at presse græsset så der bliver gradvis kortere afstand kan du mærke en svag kildren hvis jordspy IKKE er i orden. 
Et super effektivt jordspyd til elhegn skal være både statisk og dynamisk. Altså et spyd ned i jorden, OG sammen med ca. 5 - 8 m kobbertråd nedgravet i en rende. 
Jeg solgte en gang et nyt elhegns apparat til en kunde, hvor det skulle holde vildsvin inde. Det gamle slog ikke hårdt nok, og svinene respekterede det ikke. Manden var vandt til at  tage fat i tråden med de bare hænder og kunne sagtens holde til det. 
I min kækhed lovede jeg ham et gratis apparat hvis han kunne holde til samme tur med den nye. Det kunne han.  ( Jeg kunne høre små smæld henne ved jordspyd)
Så etablerede jeg jordspyd som beskrevet ovenfor, og han skulle så prøve igen. De næste ord fra ham lød præcis sådan her:" Av for satan du får sgu pengene "
Et øjeblik efter kom der et desuden ordentlig hyl længere fra en af grisene i indhegningen. Den havde nu også fået respekt.   
Det skal lige siges at heste normalt er ret følsomme overfor elhegn. Det er værre med får og andre langhårede dyr. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Erik, både du og jeg er så gamle og har været med til at finde afledning på kabler på kabler mellem landbrugsbygninger. Så hvis der var en hest på gården, kunne man trække den over gårdspladsen for at finde kablet (AGB) med afledning. Der var jo ingen der viste, hvor kablerne var. Det med hesten er der ingen der kender i dag.
Jeg var forleden ude for at skulle bedømme renoveringen af et køkken, hvor jeg til spørgsmålet om, hvorfor der ikke var monteret schulostikkontakter fik svaret, at det krævede dybere dåser. Mir svar var så: "Og hvad så".
Er elektrikere blevet dovne, eller kan de ikke finde ud af at mure en dåse ind men gerne bruger samme tid på at gøre dåsen fast med skruer og/eller søm og lade mureren gøre dåsen fast.

fase
Jeg ved at heste ikke vil trækkes over tråden selv om den ligger ned på jorden, når man åbner for leddet. Den med at bruge dem som "måleinstrument " har jeg godt nok aldrig hørt om.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis