Vand og spildevand Gør det selv

Hej med jer,
Jeg er i færd med at bygge mit eget hus og udfører det meste af arbejdet selv.
Jeg har byggetilladelse.
Jeg er i øjeblikket ved at færdiggøre fundamentet og spekulerer på, om jeg selv kan lægge vand- og kloakrør under fundamentet?

Er dokumentationen fra de autoriserede håndværkere kun til forsikringsformål?
Er det muligt frivilligt at frasige sig forsikringsdækningen, hvis jeg gør det selv, fordi det ikke er udført af en autoriseret fagmand?

Jeg ville være meget glad for en afklaring, og hvilke muligheder jeg egentlig har for at bygge selv.

Med venlig hilsen
Bauman
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du må ikke lae det selv , en ting er at forsikringen ikke dakker hvis de finder ud af det
men kloakmesteren skal færdigmelde til kommunen , uden den får du ikke lov at flytte ind i huset
en sidste ting er at du nok ikke får det lavet rigtigt , med alle de regler med udfårslen der er i dag medmindre du arbejder med det dagligt eller bliver instrueret af kloakmesteren

vand kan godt gå under sokkel , der skal jo bare indføringsrør i 1,2 m under jord
kloak skal du finde korekt dybde ud fra instalationer både inde og ude , der laver du en udsparing presis der hvor den skal ud
Jeg synes spørgsmålet er interessant.
I mit lokal område er der en der har bygget ny hus og lavet alt selv inde i huset. El, vand, kloak mm er GDSi hvertfald indvendig.
Jeg tror han har fået kloakmester til at sætte en skel brønd og koble til HL og måske får han også gjort det samme med el og vand.

Hvad vil kommunen egentligt gøre hvis de aldrig modtager en lovlig færdigmelding.
Stiller de op med politiet og smider ham på porten og jævner huset med jorden?
Kobler de vand og el fra?
Hvad forhindrer ham i at komme dagen efter politiet har været der.

Det vil selvfølgelig få betydning ved et evt salg, men hvis nu man ikke forventer at man nogensinde vil sælge, er det jo ligegyldigt.

Jeg synes du skal bygge løs og så melde tilbage her i forum om hvordan det ender :-)

Bare kald mig BBB 
Hvis selvbyggeren kan få en til-/ færdigmelding fra de fag, der kræver autorisation, er der ingen problemer i det. Men kan man i dag få en kloakmester til at godkende den udvendige kloak udført som GDS. Vil en aut. VVS mester tilmelde vandtilslutningen til vandforsyningen og dermed få en vandmåler, og vil elinstallatøren tilmelde installationen til elforsyningen og ligeledes få en måler, når installationerne af vand, afløb og el er udført som GDS arbejde uden at være involveret i installationerne. Uden vand og el er det svært at bruge huset.
Ved færdigmelding af huset opgives hvilke firmaer, der har stået for opførelsen her i blandt de aut. fag.

fase
Såfremt du flytter ind i huset, uden at autoriseret Kloakmester og eller  Autoriseret VVS Mester har tilmeldt, det givne, til given Kommune, bliver det, alt andet lige, påført af Kommunen, i din BBR, at det ikke er tilmeldt.
Såvidt jeg ved kan man ikke få kreditforeningslån inden huset er færdigmeldt, det vil jo nok være et problem for en del.

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
je_ns skrev den 19-06-2024 10:37:39

Såvidt jeg ved kan man ikke få kreditforeningslån inden huset er færdigmeldt, det vil jo nok være et problem for en del.
Det er så et helt andet problem, med mindre man har penge til at betale for materialerne og et beløb (i jyske dollars) til de aut. fag, som jeg ikke tror vil afstå fra at få en erkendtlighed for ulejligheden med tilmeldingen til de krævede forsyninger.

fase
Huset skal være forsikret, for at man kan få et lån. Så hvis trådstarter afskriver sig forsikring, bliver det uden lån.

Problemet bliver nok at få kloak og vand tilsluttet den offentlige forsyning - og dermed færdigmelding
og ibrugtagningstilladelse.

Kommunen kan ikke direkte smide manden ud, men da det er lovbestemt, så kan det politi anmeldes. Der kan så blive fastsat dagbøder indtil tingene er i orden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis