Generelle spørgsmål til ventilation

Hej

Jeg er ny husejer og står nu med et hus hvor der er installeret ventilation i form af udsugning på motor, som løber via rør på loftet og ud gennem taghætten.

Vil bare gerne høre om nogen har nogle råd og tips til brug af dette?

Skal det f.eks. køre konstant af hensyn til min og husets sundhed, eller kan man slukke en gang imellem for at spare strøm?

Skal det vedligeholdes på nogen måde?

Jeg har hygrometer stående til at måle fugtighed. Passer det at en luftfugtighed på 40-60% er det mest optimale?

Alle tips og tricks er værdsat :)

God dag

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvilke rum suger den fra?
Er der også indblæsning?
Hvor gammelt er huset?

Luftfugtigheden er i høj grad styret af vejret. Hvis det er koldt ude, vil du have en lav fugtighed. Hvis det er varmt og fugtigt ude vil du have en høj luftfugtighed inde. Der er perioder, hvor det ikke er muligt at få luftfugtigheden inde under 60%.
Er det måske en model med varmeveksler, så du ikke, specielt om vinteren, smider (varme)penge ud af vinduet?
Måske er der en timer indbygget?
Se om du kan finde et modelnavn - og nummer.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Den er uden indblæsning, varmeveksler og timer, det er bare en "propel" som sidder for enden af ventilationsrøret under taget, hvorfra jeg kan styre hastigheden. Den suger fra 2 badeværelser, køkken -alrum og bryggers.

-Jeg kigger lige efter en modelnavn/Nr. næste gang jeg er på loftet :)

Oplevede dog da jeg overtog huset og den havde været slukket noget tid og spjældet, at kondensvand begyndte at ophobe sig, og dryppe ned fra luftventilen. Det blev så afhjulpet efter jeg åbnede spjældet igen og lod den køre noget tid, -så det er bestemt ikke en jeg kan have slukket konstant... Måske om sommeren hvis jeg åbner spjældet for at undgå kondens, men om vinteren vil det risikere at blæse kold luft ind i huset.
Modellen er uinteressant når du skriver den er uden timer og varmeveksler.
Det lyder som noget der skal findes en ny løsning på inden vinteren. Og noget hvor en ny fornuftig løsning kan tjene sig hjem på en vinter eller to.
Medmindre man har tæt på gratis varme.

Du bør ikke slukke, men lade den køre med lav hastighed normalt og med høj hastighed, når der er ekstra fugtighed. Fx når badet bruges eller hvis der tørres tøj i bryggerset. Hvis det er meget koldt udenfor, kan du lade den køre langsomt hele tiden. Hvis den kan gå op og ned i hastighed afhængig af fugtighed, ville det være en fordel.

Det du har er en udvidet version af den ventilator, der sidder i badeværelset i mange hjem. Hvis du vil skifte til en med varmeveksler, skal næsten alt laves om. Jeg tvivler på at det kan betale sig. Du skal blot køre med lav hastighed, og holde øje med at den er stor nok til at fjerne fugten fra badeværelserne.

Måske er det en fordel at lukke udsugningen til i køkkenet. Emhætten skal nok tage fugtigheden. Det vil give mere sug, i bad og brygges, hvor der er brug for det. Hvis der aldrig tørres tøj i bryggerset, kan du også lukke den til.
Annonce
Det koster jo det samme som almindelig god udluftning med åbning af vinduer. Og her får du det gjort automatisk. Du kan regulere efter hygrometer men det er bedre at kigge efter dug på vinduer m.m. Hvis det er der ofte så er der for lidt udluftning. Dug i bad 5 - 10 minutter efter bad gør ingen skade. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
En af ulemperne ved dit nuværende system, som jeg forstår det, er at der er en central udsugningsenhed. Så når den startes for at suge ud efter bad tømmes alrum m.m. ​også for opvarmet luft, medmindre der er ventiler som man så skal lukke.
Afhængig af beboernes evne til at (huske at) slukke og tænde hhv. regulere styrke på den nuværende manuelle udluftning, kan det vise sig at et mere eller mindre avanceret automatisk system kan tjenes ind på få år.
Hver mindre ventilator med varmeveksler koster fra knap 4.000,- og opad.

@JohnLarsen De små ventilatorer du taler om skifter typisk mellem at suge og blæse. Den type skal man ikke bruge i et badeværelse. Der skal kun suges. Hvis der blæses ind, vil fugtigheden i rummet blive presset ud i bygningsdelene. Det kan give problemer med svamp.

Trådstarter bør bruge det han har. Hvis det er for besværligt at bruge, kan han eventuelt montere ekstra automatik. Som nævnt er det blot en almindelig badeværelse ventilator med flere tilgange. Så spekulationer om ventilation med varmegenvinding, vil være på samme grundlag som andre der har en simpel ventilator i badeværelset.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis