Solvandvarme til hus i Kenya

Hej Alle

Er der nogen der har erfaring i at lave, eller blot gode ideer til hvordan man laver solvandvarme? I juli flytter vi til Kenya hvor jeg bla. skal lave et solvandvarme anlæg på vores hus. Huset er af ældre dato i "engelsk koloni stil"

Har du erfaring i at lave solvarme "fra bunden af", som kan bruges i Kenya, eller måske til dit kolonihavehus derhjemme, så hører meget gerne fra dig. Eller er der nogle der har nogle gode links til nogle hjemmesider vil det også være en stor hjælp.

Med venlig hilsen
Ham der snart flytter :wink:
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej med jer,
prøv at kigge på www.aidt.dk.
Firmaet har forskellige slags solfanger systemer. Har selv købt hos dem med fin betjening.

Held og lykke i Kenya

Mvh
Michael B

[EMAIL="[email protected]"][/EMAIL]
Prøv dette link, (http://www.vvsu.dk/sol1a.htm) og hold dig langt væk fra AIDT (har monteret to af deres anlæg og begge gange var deres lager tank utæt). Normalt siger man at der går 1 1/2 kvm solfanger pr person, (gælder danmark). Endvidere skal du finde den optimale hældning til fangeren, i kenya, du kan evt. konstruere fangeren så den kan justeres, og hvis det skal være blær så lav det med automatik.

Du skal være sikker på at du får anlægget dimensioneret så du kan komme af med varmen. Evt. kan man lave nogle sandlagere, hvor man graver nogle slanger ned og dækker med sand, lagvis.

Hvis du skal købe anlæg eller dele af det vil jeg anbefale Batec (www.Batec.dk).
Tak for jeres indlæg!

Det jeg havde mest brug for er nærmere hvordan jeg selv kan lave et solvarme anlæg. For i Kenya kan man ikke bare lige købe noget, og hvis man kan, så er prisen ikke til at betale. Det betyder at jeg selv vil lave et solvarme anlæg, og det er hertil jeg har brug for nogle gode råd.

Kan du hjælpe mig, evt. gode erfaringer, eller nogle tegninger på hvordan man SELV kan lave noget.

Håber at høre fra jer...

Med venlig hilsen
Ham der snart flytter :wink:
I Kenya må der være masser af sol og derfor er der vel ikke det store behov for opvarmning. Til gengæld kan du nemt og billige bygge et anlæg til opvarming af brugsvand. Eller er der brug for opvarmning?

Jeg skriver mere når jeg får lidt tid.

MVH Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Du har ret med hensyn til masser af sol, men det er desværre ikke det samme som varmt vand. :!:

Derfor er den løsning jeg er ude efter nok heller ikke særlig kompliceret, men der er dog stadig brug for at lave noget, for i dele af året kommer temperaturen ikke over 20 g. og så vil der være rart med varmt vand, og ikke kun koldt vand.

Det jeg skal bruge varmt vand til,er hovedsagelig til Bad. tongue

Med venlig hilsen
Ham der snart flytter
Det er ikke svært at bygge en solfanger. Find en gammel blikplade ca. 2x2m. el. ligende. Fastgør rør eler slange i et mønster som gulvvarmeslanger, bare en del tættere, og mal det hele sort. Men, men, men - som Claus Borre ville have sagt - nu kommer det svære. Solfangere kan selv i danmark få vandet til at koge. Pas på det er virkelig kraftige sager når vand bliver til damp. Mit forslag til dig: stil en sortmalet tønde op på taget eller et andet højt sted. Tilkobl vand som i en alm. varmtvandsbeholder. Med klimaet i Kenya taget i betragtning så tror jeg du har vand nok til flere bad dagligt. Ikke kønt men det virker. Ellers spørg lokalt, mit indtryk fra TV er at de nærmest kan bygge et bryggeri med lidt brugt vandslange og et par spande på de kanter. biggrin :wink: biggrin
Bjørn.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis