Elgulvvarme eller vandgulvvarme

Hej

Jeg skal til at lægge laminatgulv i vores nye "gamle" sommerhus (65m2) og er bekymret for om det uopvarmet bliver for koldt at gå på. Min ide er så at forberede gulvvarme under laminatgulvet så det ikke skal hives op igen for efterfølgende at lave gulvvarme hvis vi vælger det.

Det skal ikke opvarme sommerhuset da vi har en luft-luft varmepumpe - blot sørge for at gulvet ikke er fodkoldt.

Nogen råd til hvad vi gør smartest - det skal helst ikke fylde for meget ?

MVH
Pallesen
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du har et fyr af en slags eller er på fjernvarme så skal du etablere det med slanger. Har du kun elvarme så må du jo gå den vej. ( luft - luft VP er også elvarme)

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ingen fjernvarme og ingen fyr. Muligheden er ren el eller luft-vand.

Tænkte nogen måske havde lidt erfaring om driftsøkonomien i de to når det ikke skal bruges som primær varme men blot sørge for et "lunkent" gulv.

Så i virkeligheden går mit spørgsmål måske nok på om det bliver for dyrt at etablere luft-vand til det brug ?

MVH
Pallesen
Jeg vil tro at det tipperover til at være for dyr en løsning. Især når vi taler om sommerhus, hvor der måske ikke er varme behov om vinteren.  

Du skal være opmærksom på at der skal bruges en del varme til gøre gulvet ikke er fodkoldt. Gulvvarme er nok til at opvarme et hus, og det er ved temperaturer hvor gulvet ikke er lunt at gå på. Hvis du tænder for gulvvarmen, vil der ikke være behov for for luft til luft varmepumpen. Du kan altså ikke vælge at have gulvvarme og at den primære varmekilde skal være varmepumpen.
Godeven: Det sidste er ikke korrekt. Skal gulvvarme være primære varmekilde, så skal man op på temperaturer over den ønskede luft temperatur. Om vinteren i nærheden af 30 grader afhængig af isolering .m.m. 
Ved lune gulve kan man sætte termostat på 18 grader f.eks. og det er så kun et tilskud til opvarmningen, men føles alligevel ikke som kolde gulve. det er tilsyneladende beton gulve, og så er det et meget trægt system. Der skal tændes for gulvvarme 12 - 24 timer før man får glæde af det. OG er isoleringen ikke god nedad så tæller selv 18 grader hårdt på el måleren. 

Annonce
Hvis gulvet er 18 grader, vil det stadig være fodkoldt. Hvis det skal være rart at gå på, skal temperaturen et stykke over rumtemperaturen.

OK, havde håbet på at elgulvvarme med varmefordelingsplader lige under laminatgulvet kunne gøre tricket, måske begrænse kablerne til under spisebord, sofabord og gangarealer så der ikke trækkes så meget strøm.

https://www.completvvs.dk/nordic-el-gulvvarmeplade-600x1200-mm-cc-100-mm-45971

MVH
Pallesen
Jeg ville bruge den type som er på net, og så spartle det over før laminatgulv. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også