Spørgsmål om indendørsmodul til luft-vand varmepumpe

Hej

Jeg læste lidt om sparetips i min håndbog til varmesystemet som er luft-vand varmepumpe koblet til et indendørsmodul. Det sørger for gulvvarme og varmt brugsvand i hele huset. Blev dog forvirret over sætningerne jeg har vedhæftet som billeder, hvor det anbefales at åbne helt for ventilerne (hvilket også vil gøre huset alt for varmt) og ifølge det andet billede også blive dyrere da energiforbruget stiger i takt med indendørstemperaturen. Samtidig står der på første billede at hvis du skruer ned på termostaterne vil indendørsmodulet, kompensere med højere temperatur og dermed bruge mere el-energi. Så skal jeg skrue op eller ned på termostaterne hvis jeg vil spare?

Er ny husejer og har ikke meget erfaring med varmepumpe og gulvvarme, så håber en venlig sjæl herinde kan være behjælpelig da instruktionsbøgerne virker noget mangelfulde :)

Kan også ​forstå at indendørsmodulet faktisk ikke ​har en ​varmtvandsbeholder, ​kan ​det passe at systemet varmer vandet så hurtigt op at man kan undvære?

Billederne er et udsnit fra håndbogen til selve indendørsmodulet og ikke varmepumpen.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Forestil dig to scenarier.

I det første er fremløbstemperaturen fra pumpen 40 grader. Din termostat står på 21 grader. Fremløbstemperaturen er rigeligt varm, så termostaten lukker og åbner for varmen efter behov for at holde rummet 21 grader. 

I det andet scenarie er fremløbstemperaturen 35 grader. Din gulvvarme afgiver derfor mindre varme end i første scenarie. Din termostat står stadig på 21 grader. Fremløbstemperaturen passer lige, så termostaten kan varme rummet op til 21 grader stort set ved bare at holde ventilen åben hele tiden.

På en varmepumpe bruges der mere strøm på at lave en kwh varme, jo højere temperatur fremløbet skal have. Derfor er scenarie nr. 2 det mest økonomiske. Det mest hensigtsmæssige er, at du finder en varmekurve i styringen, der matcher fremløbstemperaturen med udetemperaturen på en måde, hvor du stort set altid kan holde dit hjem så varmt, som du er interesseret i at have det, uden at termostaterne står og lukker og åbner ventilerne hele tiden. Det kræver nok lidt eksperimenteren. Men det er det, der henvises til i håndbogen.
Er der installeret en indeføler ? og er den aktiveret ?
Hvis ja burde indeføleren styre varmemængden og dine termostater kan fjernes -eller stå helt åbne.
Det burde give den billigste drift af dit anlæg.
Se side 28 i brugerhåndbogen (ca)

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Det er det centrale i varmestyring og ved gulvvarme. Så langt ned med fremløbs temperatur som muligt og så fuld åben ved radiatorer og ventiler ved gulvvarme.
Hvis du kommer fra lejlighed, har du ingen indflydelse på varmværkets fremløbs temperatur, derfor må du regulere på radiatorer. Men her har du på en eller anden måde fuld kontrol.
Det er ikke et must at der er inde termostat. Der er udeføler og så en varmekurve som hæver fremløbs temperatur når ude temperatur falde. Og denne føler sidder i udedel. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Man skal ikke udelukke at installere indeføler til sin varmestyring.

Placeret korrekt styrer den faktisk indetemperaturen ganske godt.

Husker endnu et anlæg hvor installatøren ikke gad sætte indeføleren op, men også havde overset en ganske heftig brændeovn / masseovn. Der kunne man mærke på varmekomforten (og elregningen) at den var der.

Nibe sender ikke indefølere med fordi de tilfældigvis har dem i overskud, men fordi de skal installeres.

Men nu ved vi jo ikke hvilken udedel trådstarter har på sit anlæg. Det vil hjælpe en hel del, hvis man skal jagte de sidste procent besparelse.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Hej alle 

Mange tak for jeres vejledning, i er nogen guttermænd!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis