Transientbeskyttelse

Da jeg blev udlært elektriker brugte man ikke transientbeskyttelse, så nogle der kan være behjælpelig med hvordan jeg lige griber den an? Er det bare afgangen af hpfi’en der skal monteres i den og så selvfølgelig jord til jordklemmen, men hvad med nullerne? Skal jeg bare luse dem? For kan se på de nye modeller at der kun er en nulklemme
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De spd’er jeg har set monteres før HPFI’en, og har en enkelt afgang til jord, som i denne vejledning.
Kan ikke finde din model hos Dan Delektron, ældre produkt måske. Ikke noget der lige ringer en klokke…
Det er IKKE afgangen på hpfi som nu hedder RCD 😉 den skal monteres på, den skal monteres parallet med forsyning fra kabelskab, på tilgangssiden.... din jordleder skal være min 6 mm2. så du skal have afbrudt strømmen ude i kabelskabet, eller ved evt tarifsikringer så faserne kan monteres på tilgangssiden af RCD.
mfrost skrev den 15-06-2024 09:06:07

Det er IKKE afgangen på hpfi som nu hedder RCD 😉 den skal monteres på, den skal monteres parallet med forsyning fra kabelskab, på tilgangssiden.... din jordleder skal være min 6 mm2. så du skal have afbrudt strømmen ude i kabelskabet, eller ved evt tarifsikringer så faserne kan monteres på tilgangssiden af RCD.

Fedt, du er en livredder 😃 tak!

Hvis nu der også skal være en bi-måler, den skal jo også sidde før hpfi/RCD’en er det så korrekt som jeg har tegnet ( mine tegne event behøver vi ikke snakke om 😄 )

Afhængig af hvad bimåleren skal måle, placeres den i afgangen på den gruppe, der skal måles effekt på. Så bimåleren flyttes til after gruppen. Som den sidder nu måler den det samme som din hovedmåler.

fase
S. Fabrin skrev den 15-06-2024 22:17:35

Afhængig af hvad bimåleren skal måle, placeres den i afgangen på den gruppe, der skal måles effekt på. Så bimåleren flyttes til after gruppen. Som den sidder nu måler den det samme som din hovedmåler.

Den skal måle hele forbruget, fordi der er flere ejendomme

Misst skrev den 16-06-2024 11:21:45

S. Fabrin skrev den 15-06-2024 22:17:35

Den skal måle hele forbruget, fordi der er flere ejendomme

Er der så ikke en måler på indgangen til tavlen, eller er der flere afgange, og der derfor skal deles op i flere målinger? 

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis