Tjekke om vand løber i vandslange

Jeg har koblet noget udendørs vanding i haven på en almindelig vandhane i haven. Vandhanen er åben så jeg ikke behøver tænde for denne inden vanding. 
Der er dog en del samlinger. nogle udnen jorden), så jeg kunne godt tænkte mig at tjekke om der er nogen form for flow på vandslangen når der ikke vandes. 

Kender i til en flowmåler der kan synliggøre om der løber gennem en vandslange?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vandmåleren (hvis der ikke anvendes vand andetsteds).
Lavet noget lignende hvor jeg købte en indstiksnippel til min kompressor så jeg over tid kunne måle om der var tryktab, kostede en 20'er.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Vandforbrug varierer meget fra måned til måned, afhængig af forbrug og årstid, så jeg kan ikke spore en mindre utæt gennem en månedsforbrug med det data jeg har tilgængelig. 
BOFH skrev den 13-06-2024 12:34:11

Lavet noget lignende hvor jeg købte en indstiksnippel til min kompressor så jeg over tid kunne måle om der var tryktab, kostede en 20'er.

/BOFH 

Er ikke super skarp til at lure hvordan det virker. Gider du evt, forklare og evt. linke til de dele du har benyttet? 😊
Hvis du har elektronisk vandmåler, kan du få alarm, hvis der er vandforbrug døgnet rundt.

Du kan teste om det er lavet ordentligt ved at lukke for enden af alle slanger. Luk derefter for vandhanen, vent et par minutter. Hvis du så åbner for slangen, skal den starte med at give et sprøjt. Hvis der er blot en lille utæthed i slangesamlingerne, vil trykket hurtigt falde, og der vil ikke være noget sprøjt, når du åbner for slangen.  
Annonce
En vandmåler til at sætte på vandslangen koster ikke alverden..

Vi prøver igen, i morgen --
Måske lave en tryktest en gang i mellem.

Luk hanen sidst på strengen og sæt tryk på - Dernæst luk på ventil længere henne ved kommunevandet. Hvis slangen bliver blød hurtigt - så er der nok et hul et sted.
Du skal ikke kigge på uge eller månedsforbrug på din vandmåler. Du skal kigge på øjebliks forbrug. Altså gå ned og se efter om vandmåler står stille. Der er en lille hjul som tæller 0,001 kbm altså 1 liter. Og ja hvis der lige er et sted der er trukket ud i toilet så kører den naturligvis, men skal for det meste stå stille i et almindeligt husstand. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Her er vi, som så mange andre steder, begyndt at få elektroniske vandmålere. Hvis man har en af den type, kan man få besked hvis der er et konstant forbrug på mere end 6 liter hver time i 24 timer i træk.

https://www.vandcenter.dk/her-arbejder-vi/fjernaflaeste-maalere/faq-fjernmaaler/alarmer

Det er målere fra Kamstrup og Axioma. De sender dataene trådløst. De har indbygget et batteri, der holder 10-15 år og kan ikke udskiftes. Hele måleren skal skiftes. Så vidt jeg kan se bruger de en protokol der hedder Wireless M-bus. Da sendestyrken selvfølgelig er meget lav, kan den ikke sende over ret lange afstande (300-2000 m). Derfor kræves der et relativt tæt netværk af modtagere. Jeg ved ikke hvordan det er lavet i praksis.

https://www.kamstrup.com/da-dk/vandloesninger/intelligente-vandmaalere/meters/multical-21

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis