Spørgsmålet har været oppe før men jeg synes ikke at have fundet en jurdisk afklaring med udgangspunkt i de regler der pt. er gældende.
På væghængte tolietter synes der at være to lejre. Dem der mener at vådrummembran skal føres bagved væghængt toilet, og op ad væg bagved, og så dem der mener det blot skal gøres uden på kassen og i et bånd rund hvor kantflise bliver monteret.
Tjekker jeg f.eks. gebrit anvisning for duofix står der angivet i den Norsk, Svenske og Finske instruktion at vådrumsmembranen skal føres bagved og op ad væggen i hele cisternens bredde/højde. Yderemere er der også nogle teknikaliteter omkring fald og osv. I den danske del står der blot at man skal følge gældende bygningsreglement og betyder det så konkret?
Jeg har selv haft udført et lign. badeværelse efter den norske model i den tro at det også var gældende i Dk men er nu næsten overbevist om det ikke er tilfældet da jeg ikke har kunne finde noget sted hvor der er skrevet eller illusteret i sbi anvisninger mm. Hvis det var gældende tænker jeg heller ikke Gebrit havde ulejliget sig i at lave en så markant anderledes instruktion(de andre lande fylder 2 side den danske er blto er billedet og 3 linjer!!)
Jeg har et nyt badeværelse(Renovering) der skal opføres og i den forbindelse kom spørgsmålet op igen i en dialog med en murer.
Så hvad siger lov/regler egentlig? Jeg brug for henvisninger og ikke meninge og holdninger.
I kategorien holdninger; Jeg synes jo egentlig den norske model giver god mening - dvs. at der laves en form for kar bagved cisternen som kan opsamle og lede vand ud af kassen og mod en gulvafløb i tilfældet af der opstår en lekage.