Fuga stik kontakt/afbryder

Jeg har haft adskilt min Fuga afbryder stikkontakt, men har nu tilsyneladende forbundet ledninger forkert. Stikkontakten nederst virker men lampen tænder ikke, når jeg trykker på den øverste kontakt. Det er fasen jeg har trukket fra stikkontakten til den øverste kontakt, søm skal tænde en lampe og håber der er en med elviden, som kan forklare hvordan det gøres.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der mangler ledningen til lampen. Den ​skal gå fra den anden klemme på afbryderen.

Hvad er det for ledning du har brugt?
 Ja det vil sige den sorte/grå, jeg har brugt en ledning med brun og hvid indvendige ledere, men uden jord, jeg har forsøgt med flere kombinationer op til lampen uden held

På dit billede nr 2 ligner det en lampeledning (2x0,75 brun/blå)) med hvid isolering omkring.
Denne ledning har INTET at gøre i den faste installation, så det er en klar ommer!
Du skriver at du har brugt en sort/grå med brun og hvid leder, men det er ikke det du viser på billedet ?
Farven på ledningen er strømmen totalt ligeglad med. Det handler om hvordan det sættes sammen.

tag nogle billeder af både lampeudtagets bagside samt afbryder/ stikkontakten monteret med de ledninger du skriver om. Før det, er det rent gæt vi sidder med...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Man kan ikke sige noget om forbindelser ud fra farve alene.
Jeg ser kun blå og brune ​ledninger på billederne. ​

Prøv med billeder af lampestedet og letningerne i dåsen bag stikkontakt og afbryder.

Hvad var årsagen til at du skite det ad? Det kan måske kaste lidt lys over hvad du ​mangler.
På det øverste billede ses at det er lampeledning inde bag ved ( i trædåsen) Og som de andre skriver dur det ikke. Det skal være installations kabel eller ledninger i rør, og mindst 1,5 mm2 
Når du som her har stikkontakt uden jord, skal du mindst bruge 3 ledninger. og den ene må ikek være gul/grøn.
Ved kabel vil det så sige mindst 4 x 1,5 mm2 da man vist ikkekan købe uden den gul/grønne. 
Så skal blå i stikkontakt blå klemme og den brune som du viser medens den sorte så skal i den sidste klemme i afbryder og gå til lampen som tænd-ledning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Ok tak for alles input, tror det kalder på proff hjælp, fra en elektriker, som jeg vil hyre snarest 👍
Det lyder som en fornuftig løsning. Det er faktisk ikke lovligt selv at trække ledninger til en stikkontakt. En elektriker ved hvilke ledninger, der er sikre at bruge og kan lave det forsvarligt.

Du kender måske til at en støvsuger-ledning kan blive varm efter brug. Det er fordi, den er tynd i forhold til hvor meget strøm, der løber igennem. Hvis støvsuger-ledningen havde været i en installation, hvor den ikke kunne komme af med varmen, ville den blive meget varmere. I værste tilfælde kunne ledningen starte en brand. Ledninger i installationer skal derfor være kraftigere end dem man bruger til støvsugere og andre apparater - men det ved elektrikeren alt om.  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis