Fjerne vægstump + halvmur på ældre hus

Hej LDS'ere

Jeg er ved at renovere et ældre hus fra 1900. Jeg ønsker at banke et lille vægstykke + en halvvæg ned mellem stue og køkken (se plantegning). Jeg er dog umiddelbart i tvivl, om nogle af delene er stabiliserende. Specielt den lille stump på ca. 60 cm ned mod stuen giver mig tvivl. 

Stuen er en tilbygning fra midt 00'erne yderført i træ - her er snak om er 1½ plans hus. Der løber en bjælke hen over muren, som ligger oven på ydermuren i begge ender. Denne type bjælker løber syningt langs hele huset med 2 meters afstand, de fleste steder kun afstøttende på ydermuren. 

Nogen der har prøvet noget lignende, der kan give et godt input?

Tak :) 
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du bør få en bygningskonstruktør til at kigge på det. Ud fra de oplysninger du giver, kan vi kun gætte. Hvis du fjerner muren kan du risikere at taget falder sammen. En bygningskonstruktør vil normalt være forsikret, således at du trygt kan følge de vejledninger han giver.
Den bjælke du viser ligner et af spærene / bjælkerne. Da de tilsvarende kan bære hen over resten af stuen så kan denne også, selv om du fjerner den lille murvinge. Bjælken ligger i den anden side af huset lige ved siden af trappehullet. Der er en tilsvarende til højre for trappehullet, som dog kan være savet over ved opgang til 1. sal. I så fald er der her lavet en udveksling. 
Den lille stump mur har en stabiliserende virkning, men tilbygning kan jo udgøre det samme, da det også går vinkelret på den gamle ydermur. Da det er en træbygning så kommer det an på hvor godt det er fastgjort og hvor stift den mur er lavet.
Muren som kun går op i halv højde, har ikke nogen betydning.
​Jeg ville ikke ​have nogen problemer med at fjerne de 2 mure. Men som GodeVen skriver så er jeg hverken på stedet og kan se helheden eller på nogen måde ansvarlig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis