Efterisolering indvendig

Hej,

Jeg har et 60'er hus med 75mm isolering + 75mm siporex ydermur. Jeg vil gerne efterisolere indvendigt. Multipor, kalciumsilikat og wedi plader bliver for dyrt. Jeg overvejer en fortsatsvæg af fx 57mm lægter og rockwool + 15 mm fermacell. Jeg har ikke fugt problemer, men jeg vil gerne have at det forbliver sådan.

Er det muligt at give ydervæggen en vådrumsmembran og så yderligere murpap på bagside af lægter? Hvad tænker i om sådan en løsning?

Mvh Thomas
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
God ide med forsatsvæg i stedet for isoleringspladerne, når der ikke er fugtproblemer. Multipor og Wedi er super bløde, så det er svært at hænge noget op i dem. Fermacel er fantastisk, synes jeg, fordi det er skruefast.

Selvom væggen er tør nu, så er det en ydervæg og der kan danne kondens.Sørg for at bruge metallægter i stedet for træ (så der ikke kan dannes råd, hvis det bliver fugtigt) - så er der heller ingen grund til murpap. I stedet for vådrumsmembran, så er spørgsmålet om der skal en dampspærre på eller om det konflikter med den eksisterende konstruktion (hvis der allerede ér en dampspærre). Det kan andre bedre svare på.

Mvh. AllanE
Hej Allan, tak for svaret. Jeg tror jeg går med 40mm Steico træfiberisolering. Det skulle være fint diffusionsåbent og klæbes op med limmørtel. Det er desuden til at skrue i. Og en lambda værdi som rockwool 

Jeg beklæder alle de indvendige 75mm vægge med 12,5mm fermacell på hver side. Spørgsmålet er om jeg skulle beklæde 40mm steico plader også
Der skal ikke være yderligere dampspærre i ydervæggene.
Jeg kender ikke træfiber isolering, men det er da en god ide at beklæde den med fibergips. 
Vælg retkantede og lime dem sammen. 
Hvis der er tapet på sipporex væggen så skal det væk inklusiv klister på væggen. Det er cellulose, og derfor organisk. Fin grobund for eventuel skimmelsvamp, hvis en eventuel placering af skab indendørs skulle få skimmel til at gro 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svar - det kunne være godt så er jeg også fri for armeringsnet osv

Jeg har fjernet al tapet, men der er lidt spartel fix hist og her - tror du det er et problem?
Spartel er ikke et problem, men rester af tapetklister kan være det. Det er cellulose. ​

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også