60-er loftsplader

jeg har overtaget et 60-er hus med denne loftbeklædning (som jeg har det helt fint med), men i et rum er der monteret spots som jeg ikke bryder mig så meget om (og der ifølge el-rapporten heller ikke nødvendigvis er helt lovligt lavet). Derfor vil jeg gerne hive de 4 plader ned og skifte dem... Målene er 39x60.

Inden jeg går i gang vil jeg gerne vide lidt mere om hvad jeg kan forvente... Er der nogen der kender denne type plader? Er de bare sømmet op eller går de ind i hinanden? Og hvad skal jeg søge efter for at finde noget erstatning?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De kaldes pind op plader. De er monteret med nogle små pinde der går 15-20 mm ind bag næste plade for at kunne sømmes skjult.

Du er enten nød til at skære pindene af på sidste plade eller at slutte ved væggen for at kunne montere de nye.

Selvbygger med stort S. 
Pind op pladerne har gennemgående pinde, som er limet på gipspladen. Så i første omgang ville jeg ville jeg prøve at tage pladen ned og se om ikke listerne blev hængende. Du kan så evt. sømme ny plader op på listerne eller, hvis du kan komme efter det, lime en plade fast på listerne. Det er standard mål 40 x 60 cm.

fase
Du får meget svært ved at finde nye evt. brugte plader.
Så vidt huskes er de nuværende plader 9 mm tykke.

Der blev også dengang brugt samme 40x60 cm plader uden pinde, endda af professionelle håndværker, hvor man så har spartlet sømhullerne bagefter.

Nuværende hul, for spot, hvor stort er de?

Alt andet lige vil lukning af hullerne med div. plade, med efterfølgende spartling/slibning  kunne gøre så det ikke kan ses at der har været spot, hvilket er langt det nemmeste og hurtigst.
Jeg ville også spartle, slibe og male det over.

Hullerne skal fyldes ud med noget, inden der spartles. Man kan skære nogle skiver ud med en kopsav. De skal fastholdes med søm eller andet, så der plads til spartel over det hele. Jeg ville skære dem ud fra en gipsplade, men træ er sikkert lige så godt.

Tak for tips... Der var lige mange andre projekter, så beklager det sene svar.

​Pladerne er ​1 cm tykke ​hvad jeg kan se og der er ingen pinde bagpå... De er sat ​fast i lister der går hele vejen på tværs med klammer.

Ender nok med at prøve at spartle mig ud af det - desværre ​har de været ret god til at ​ramme ​samlingerne i pladerne, så der bliver lidt modellering. Skulle spartle lidt alligevel, da der også var sænkede lofter under...

Noget særligt i vil anbefale til spartling?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også