Kan tapet genbruges?

Jeg vil gerne have fræset kanaler til nye stikkontakter ind i væggen, men jeg vil helst ikke om-tapetsere hele rummet (der er også visse budgetbegrænsninger) og at finde det samme tapet er nok usandsynligt - det er struktur (strengt taget er det også 2 forskellige slags, da det er i 2 rum).

Kan man løsne bare det stykke, hvor der skal fræses og klistre det fast igen efter fræsning? Nogen der har prøvet det? Det er forholdsvis tæt på en samling.

Jeg har ​aldrig prøvet at fjerne tapet før, så det er muligvis et dumt spørgsmål... ​Strukturen forsvinder muligvis når jeg damper det? Eller bliver det helt stiv når det tørrer igen?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det bliver nok ikke muligt, men du kan da forsøge, måske du er heldig at det ikke sidder særlig godt fast.
Og går det ikke må du jo sætte nyt tapet op...

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 11-06-2024 00:35:34

Det bliver nok ikke muligt, men du kan da forsøge, måske du er heldig at det ikke sidder særlig godt fast.
Og går det ikke må du jo sætte nyt tapet op...

….. eller spartle samlingerne, og så male.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Du skal skære tapet op i begge sider, og så enten dampe det af eller holdet fugtig med vand og opvaskemiddel i nogle timer. Så kan du måske tage en strimmel af. Det bliver stift, men når du skal sætte det på igen så smører du lim på bagsiden, lægger strimlen samme, med 1/4 fra hver side så lim kommer imod lim. Det er den klassiske måde som malerne bruger. På den måde ligger "pakken" 10 - 15 minutter og blødgøres.
Er struktur tapet overmalet med f.eks. plastmaling så giver jeg dig ikke mange chancer for at det kan lykkes. 
En anden måde at får ledninger ind i væggen på er at bore huller skråt igennem væggen så kabel kommer ind i nabo rummet. 
Borehammer og 14 x 400 mm bor. Der hvor hullet rammer i nabo rummet, bores skråt tilbage. så boret rammer 50 - 60 cm længere oppe ad muren. På den måde får du kun 2 -3 - mindre stykker som skal repareres på hver side.
Man " syr " så kabel igennem hullerne. 
Det er en metode jeg ofte bruger i gamle huse. Det støver ikke så meget, og der er minimale reparationer bagefter.   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 11-06-2024 23:21:22

Du skal skære tapet op i begge sider, og så enten dampe det af eller holdet fugtig med vand og opvaskemiddel i nogle timer. Så kan du måske tage en strimmel af. Det bliver stift, men når du skal sætte det på igen så smører du lim på bagsiden, lægger strimlen samme, med 1/4 fra hver side så lim kommer imod lim. Det er den klassiske måde som malerne bruger. På den måde ligger "pakken" 10 - 15 minutter og blødgøres.
Er struktur tapet overmalet med f.eks. plastmaling så giver jeg dig ikke mange chancer for at det kan lykkes.
En anden måde at får ledninger ind i væggen på er at bore huller skråt igennem væggen så kabel kommer ind i nabo rummet.
Borehammer og 14 x 400 mm bor. Der hvor hullet rammer i nabo rummet, bores skråt tilbage. så boret rammer 50 - 60 cm længere oppe ad muren. På den måde får du kun 2 -3 - mindre stykker som skal repareres på hver side.
Man " syr " så kabel igennem hullerne.
Det er en metode jeg ofte bruger i gamle huse. Det støver ikke så meget, og der er minimale reparationer bagefter.   

Tak for tippet... Jeg er bange for, at det er malet... Og naboværelset er desværre ydermuren :-P

Jeg må lige se hvad jeg ​gør :-)
Ja det er jo det der sker ved gode råd, når man ikke er på stedet.
Er det hulmur kan man ofte ret let "fiske" op i hulmuren. 
Du hugger ud til stikkontakt og borer/hugger meget skråt opad så der øverst i hullet åbnes ind til hulmuren. Et stykke 16 mm stiv elektriker rør bøjes lidt ude i enden ( bukkefjeder, eller til nød et stykke kabel inden i røret ) plus saves lidt skråt. Denne kan så skubbes op i hulmuren og ender oppe under taget, i skunk eller hvordan huset nu ser ud. røret drejes rundt hvis det møder modstand.
 Er det ældre hus fra før ca. 1970 kan hulmuren være lukket øverst, og så skal der også tages nogle sten af der. 

Annonce
ev elmand skrev den 12-06-2024 18:17:41

Ja det er jo det der sker ved gode råd, når man ikke er på stedet.
Er det hulmur kan man ofte ret let "fiske" op i hulmuren.
Du hugger ud til stikkontakt og borer/hugger meget skråt opad så der øverst i hullet åbnes ind til hulmuren. Et stykke 16 mm stiv elektriker rør bøjes lidt ude i enden ( bukkefjeder, eller til nød et stykke kabel inden i røret ) plus saves lidt skråt. Denne kan så skubbes op i hulmuren og ender oppe under taget, i skunk eller hvordan huset nu ser ud. røret drejes rundt hvis det møder modstand.
 Er det ældre hus fra før ca. 1970 kan hulmuren være lukket øverst, og så skal der også tages nogle sten af der. 

Uh, kunne man få det til at virke, så ville det jo være ideelt... Huset er fra 1967 - jeg må lige op på loftet og se hvordan adgangen til hulmuren er... Man skal ikke bekymre sig for isoleringen ved den manøvre?

Jeg mener ikke det har nogen betydning at der kommer et kabel op på ydersiden af isoleringen. 
Når plast røret er skåret helt spids så kommer den igennem isolering uden problemer huse fra 1967 er der næste 100% sikker ikke lukket øverst. Det gjorde man i huse lidt ældre som fik hulmur men ingen isolering. Så havde man et hulrum hvor luften stod stille. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Køb din spartelmasse online på Flügger.dk - få leveret eller hent i butik.     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis