vandforsyning, tryk

Hej

Findes der krav til, hvor meget tryk vandværker skal kunne levere til en slutbruger? Jeg har søgt efter det og kan ikke finde noget. Grunden til mit spørgsmål er at vi bor i et 1½ plans hus, hvor vi, specielt på badeværelset på 1. sal, har problemer med lavt vandtryk. 
Vandtrykket i kælderen, hvor forsyningen kommer ind, er heller ikke imponerende.

mvh.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vandforsyningen skal ikke overholde et bestemt tryk. Det skal blot være højt nok til almindeligt brug. Hvis du har problemer, kan du prøve at klage til din vandforsyning. Inden du gør det, vil jeg anbefale at du udskifter alle dine perlatorer til nye, for de vil helt sikkert starte med at sige, at det er problemet. Det kan også være at de forlanger, at du har haft en VVS'er til at se på det.
Nu nævnes der i spørgsmålet ikke noget om, hvor stort vandtrykket er, men det er normalt at vandforsyningen tilstræber et tryk mellem 3,8 og 4,2 Bar. Det kan variere over døgnet afhængig af det samtidige forbrug. 

fase
Hvad med dine naboer - har de samme problem?
Ligger din bolig højt i forsyningsområdet?
Der kan være urenheder i filteret på din vandmåler, med det er kun vandforsyningen der må rense det. Der kan også være delvis tilstoppede rør, f.eks. din jordledning ude fra vejen.
Måler du trykket når der ikke er vandforbrug, og hvis trykket er væsentligt højere end når du tapper vand, tyder det på “forstoppelse”. Vandforsyningen er ansvarlig for ledningsnettet til skel, og for din vandmåler.

Søren O
Jeg havde en delvis stoppet ​vandledning (pga. sten i forbindelse med rep. ude i vejen) Det var højt tryk lige når man åbnede hanen, men det faldt lynhurtigt. Vandværket kom og skyllede ledningen igennem "baglæns" så var det i orden.

Men de var da lige lidt besværlige at overbevise, og indrømmede ikke før jeg selv satte en manometer på, og de så kunne se at trykket faldt til 1.5 bar var det vist, når der blev åbnet en anden hane i huset.
Jeg monterede et ​manometer på en udvendig hane, da den have ½" rør gevind,

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis