Nyt ståltag, undertag ??

Hej 
Jeg skal snart igang med et tag projekt på hus, da det oprindelige eternittag er nedslidt 😏
I den forbindelse har jeg fået tilbud på nyt ståltag med teglprofil og lang levetid.

Men i den forbindelse er jeg i tvivl vedr. undertag ??

Huset er 11/2 plan med udnyttet 1sal og isolering til og med spærrene og ingen fugtproblemer, men vi bor også på en bakketop med god ventilation, men ikke stort varmeforbrug.

Jeg kan læse at undertag kun er anbefalet og ikke et lovkrav med denne type ståltag. Men 
Hvis jeg  vil ha undertag skal det værre diffusionsåbene og ligge det direkte på spærene/isolering, hvilket jeg frygter vil gi fugtproblemer fremover,  så jeg vil helst undlade undertaget. 

Hvad havde i gjort ? 

Mvh Nickolaj 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvilket fabrikat tag kikker du på ?
Jeg har Decra på min carport, hvor jeg har et loftrum over, jeg har intet undertag, det har aldrig givet problemer med hverken kondens eller fygesne. Men når det er beboelse, ville jeg da helt bestemt vælge at lave undertag.

Vi prøver igen, i morgen --
Det er ståltag fra profilmetal.dk jeg har set på 👍

Jeg har ståltag på garagen, uden undertag  der oplever jeg sjældent kondens indvendigt:) 
@je_ns hvor gammelt er dit tag?

Jeg har en carport med Decra saddeltag, meget lige dit. Det er fra 1995. For et par år siden blæste rygningen af under en storm. Rygning og tagplader så fine ud - ingen rust overhovedet. Men lægterne, der ligger på langs under tagryggen, var fuldstændigt rådnet væk. Det er åbent under taget, så ventilationen er optimal. Lægterne er aldrig ramt af regn, så det må kombinationen af metaplade oven på træ, der har holdt på fugtighed/kondens. Jeg ved ikke hvilken type træ, der havde været brugt.

Rygningen var lagt som på side 14 af denne forklaring.
https://www.byggematerialer.dk/decra-monteringsvejledning-1163620/fil-files/4002_Decramontagevejledning.pdf

Carporten er fra 2010, jeg har også Decra på huset fra ​2003, men det er tag på tag.
Har ​ikke bemærket problemer med fugt eller misfarvning..
Men jeg har også den buede rygning, og lavet det efter Decras anbefaling..

Vi prøver igen, i morgen --
Min rygning er også lavet efter forskrifterne, men den rådnede alligevel.

Bemærk, at med den flade rygning anbefaler de ikke fugtspærre over lægterne. Den runde tagrygning er derfor nok bedre til at modstå den kondens der kommer i taget.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis