Jordbundsundersøgelse eller ej

Hej,

Jeg skal til at lave en tilbygning, og i den forbindelse skal jeg grave ud til et fundament. Jeg havde egentlig tænkt mig at grave en rende på ca. 1 meters dybde og fylde den op med beton til terræn. Derefter vil jeg lægge 3 lag lecatermblokke, da jeg skal have en højere sokkel. Jeg er dog blevet lidt i tvivl om, det er en god idé, og om der skal laves en jordbundsundersøgelse eller ej. Fundamentets størrelse er på ca. 60 m². Projektet befinder sig i Ballerup 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Da jeg medio 1970erne lavede en tilbygning i Ballerup, og besøgte en arkitekt, sagde han noget i retning af: Det kommer til at kræve mange godkendelsesbesøg.
Og det gjorde det.
En ca 25-30 m2 udvidelse af stuen, to kolonner på et a4 ark = ca 25 underskrifter på at vi kunne fortsætte.
Måske er det blevet lettere ​:-)
Det jeg prøver at sige er, check lige hvad kommunen mener.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
@JohnLarsen
Byggetilladelsen er på plads. Der stod intet om jorbundsprøve. ​
Hvordan skaffer du dig af med jorden? Genbrugsplads, eller via container? Der skal tages prøver hvis en vognmand henter det.. 
Martin.v skrev den 09-06-2024 21:06:17

Hvordan skaffer du dig af med jorden? Genbrugsplads, eller via container? Der skal tages prøver hvis en vognmand henter det.. 

Jordbundsanalyser har intet med hvordan man kommer af med jorden at gøre.

Att. trådstarter. Hvis din tilbygning er selvbyg havde jeg sparret jordbundsanalysen væk, og gravet til frostfri ​dybde. Dit eksisterende hus har med garanti ikke fået foretaget jordbundsanalyser, og er vel ikke sunket?

Selvbygger med stort S. 
@Martin.v
Ved ikke om jeg har formuleret mig rigtigt. Når jeg mener jordbundsundersøgelse, så mener jeg om jorden er stærk nok til min tilbygning så jeg ikke får sætningsskader. 
Annonce
@superdiy
Ja tilbygningen er selvbyg. Jeg kan ikke se nogen sætningsskader på mit nuværende hus. Det er fra 60’erne og med kælder. Har det noget at sige om der måske er blevet gravet dybere ned end frostfri dybde, da det er med kælder?
Krav og godkendelser af nuværende hus kan ikke bruges ifm. ny(til)bygning. Betingelser m.v. kan være ændret.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 09-06-2024 22:12:52

Krav og godkendelser af nuværende hus kan ikke bruges ifm. ny(til)bygning. Betingelser m.v. kan være ændret.

Der er ingen krav eller betingelser om jordbundsanalyser i bygningsreglementet, så jo forholdene ved det eksisterende hus kan godt bruges.

Selvbygger med stort S. 
Jeg havde tjekket oprindelige tegninger plus tjekket om andre i området har fået prøver.

I vores område har vi eks bæredygtigt lag 1 meter nede. Naboen fik piloteret pga 1 1/2 plan. En bekendt har købt 150 meter væk. Han skal have piloteret til 10 meters dybde. Mao: det er trælst hvis det er forkert. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis