Lugt fra badeværelse fra UniDrain-afløb

Hejsa

Jeg oplever med jævne mellemrum, at det lugter lidt af kloak på mit badeværelse. Det er ikke hver dag og det går også væk af sig selv nogle gange.

Lugten kommer fra mit afløb i badet, hvor jeg har UniDrain installeret. De typiske fejl jeg kan se er, at man ikke rengører den ofte nok og at der ikke er vand i. Jeg har dog næsten lige rengjort den og der var igen i dag lugt der fra. Samtidig har jeg også sikret mig, at der var vand i den.

Når jeg tager UniDrainen op, kan jeg høre hvordan der kommer luft ind fra afløbet. Ligeledes, hvis jeg har UniDrainen i uden vand, kan jeg også høre, at der kommer luft ind. Men når UniDrainen er sat i og fyldt op med vand, så kan jeg intet høre, hvilket for mig indikerer at den slutter godt nok til.

Hvis jeg presser UniDrainen hårdt ned, kan jeg dog godt presse den mere ned, så det siger et klik. Det resultere dog i at vandet meget langsomt løber ud, hvorfor bunden af min brusekabine bliver fyldt med vand. Derfor har jeg den ikke siddende ​i sådan normalt.

Jeg har vedhæftet to billeder. Det første billede er, hvordan jeg normalt har den til at sidde. Det andet billede er hvordan den bliver, når jeg presser UniDrainen hårdt ned. Hvornår er den korrekt monteret?

Spørgsmål:
  • Er der umiddelbart noget ved mit skriv om UniDrain som indikerer, at der er noget der sidder forkert eller ikke virker?
  • Hvis ikke det er UniDrainen, hvad kan så resultere i lugten? Og hvorfor opstår det kun nogle gange?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan skyldes overtryk i kloakken, der presser luft igennem vandlåsen.
Der er jo ikke meget vand i sådan et unidrain ift mange andre vandlåse, så det kan muligvis være mere følsomt. Og selvfølgelig også hvis der ind i mellem mangler lidt vand er den mere følsom.

Overtryk i kloakken kan opstå eks ved kraftige regnskyl, eller det kan være der er pumpestationer tilsluttet hovedledningen som ind i mellem genererer stort flow i kloakken.
Hvis du har mulighed for at skabe noget udluftning, måske ved et brønddæksel, kan det være det hjælper.

Bare kald mig BBB 
Big Bam Boo skrev den 09-06-2024 15:22:53

Det kan skyldes overtryk i kloakken, der presser luft igennem vandlåsen.
Der er jo ikke meget vand i sådan et unidrain ift mange andre vandlåse, så det kan muligvis være mere følsomt. Og selvfølgelig også hvis der ind i mellem mangler lidt vand er den mere følsom.

Overtryk i kloakken kan opstå eks ved kraftige regnskyl, eller det kan være der er pumpestationer tilsluttet hovedledningen som ind i mellem genererer stort flow i kloakken.
Hvis du har mulighed for at skabe noget udluftning, måske ved et brønddæksel, kan det være det hjælper.

Tak for svar.

Jeg bor til leje i boligkompleks, så det tror jeg desværre ikke jeg har mulighed for.
Ved du hvordan UniDrainen skal se ud ift. de to billeder?
Der skal være afstand mellem top og bund hvor vandet kan passere, så det øverste må være rigtigt.
Det at du kan presse dem mere sammen, kunne måske indikere at der er noget der “giver sig”, så måske er der en revne i yderdelen så vandet langsomt kan sive ud.
Det kan også bare være normalt, det ved jeg ikke.
Få evt en snak med varmemesteren. Måske er der noget galt med udluftningen af faldstammen som kan løses.

Bare kald mig BBB 
Hejsa

Har haft præcis samme problem. Lugten kommer og går, tilsyneladende helt tilfældigt. Efter jeg har renset er det som regel værst og frekvensen af lugt aftager med tiden. Løsningen har været at skifte indsatsen omtrent hvert andet-tredje år. Så har jeg som regel et års tid uden lugt og når det så begynder igen, ja så spenderer jeg en ny indsats....

Min teori er at pakning eller plastik deformerer og slipper luft igennem, disse små sprækker bliver langsomt fyldt med "gunk" og lukker til. Når jeg så renser fjerner jeg "tætningen" og der går lidt tid får den igen slutter tæt... om jeg har ret aner jeg ikke.

ovenstående er nok bare symptom behandling, vi bor på toppen af bakken og har ikke nogen udluftning af kloak over taget så overtryk i kloaken er sikkert den underliggende årsag.

Det er måske værd at prøve?

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis