Udvid eltavle?

Dette er ikke et gør det selv spørgsmål, men ren og skær planlægning. Jeg rør ikke ved min eltavle
Jeg vil gerne udvide min installation med 3faser 16a til et kraftstik.
Har jeg nok strøm ind i mit hus til det?
Jeg kan se der står Max 40a på hpfi relæet. 40a x 3faser? For så burde der vel være noget strøm til overs en elektriker kan sætte en ekstra gruppe til
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De 40A er ikke den strøm du har til rådighed, men størrelsen på dit hpfi relæ. Dvs den slå fra ved et forbrug større end 40A.

Den strøm du har til rådighed er dine sikringer i dit kabelskab ved vejen der afgør. Det kan en el installatør fortælle dig hvor stort er. Måske 25A.

Du kan få sat alle de ekstra grupper i du vil. Det er kun et spørgsmål om hvor meget du vil bruge samtidig der begrænser dig.

Mon ikke der lige kan blive plads til en 3-faset gruppe i en lille gruppetavle ved siden af den nuværende tavle.
Du har sikkert “kun” 25 amp. til rådighed. Der er sikringerne i elforsyningens “gravsten” der er begrænsningen. Det er relativt dyrt at få større stikledningssikringer, men der er slet ikke sikkert at der er brug for det.
Hvad skal du bruge dit kraftstik til? Er det noget med lav belastning, eller er det kun lejlighedsvis du skal bruge stikket kan du sikkert blot få det koblet til en af dine nuværende 3-fasede grupper.

Søren O
Peter BN skrev: De 40A er ikke den strøm du har til rådighed, men størrelsen på dit hpfi relæ. Dvs den slå fra ved et forbrug større end 40A.
Den sidste sætning er ikke korrekt HPFI slår kun fra ved fejlstrømme ( på 0,030 A ) og ikke på belastnings strømme. De 40 A er blot det den er godkendt til, ligesom ved en stikkontakt der kan være godkendt til 10 A  men slår ikke fra ved højere strøm 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis