ønske om justere eksisterende gulvvarme i forskellige rum

Hej, 

Jeg har overtaget et hus 3 mdr. siden og der er eksisterende gulvvarme i huset. 
Nu har jeg så ønske om at kunne justere varme i de forskellige rum. I mit tilfælde vil jeg gerne have varme på badeværelset året rundt, hvorimod resten af huset er irrelevant.

Jeg har snuset lidt på foraet her og været en tur på google, men kunne ikke finde svar på lige nøjagtig mit problem, så jeg har oprettet denne profil i håb om at nogen kender til hvordan man gør. 

Som jeg forstår systemet, så varmer hele systemet, hele huset indtil returtemperaturen er opnået. hvilket er fint om vinteren/sen forår. men nu om sommeren har jeg slukket for systemet, men vil stadig gerne have varme gulve på badeværelset, dog uden at skulle varme alle 110m² op.

Så min oprindelige plan er om man bare kan eftermontere smarte ventiler/termostater, et eller andet for at kunne regulere varmen bedre. - er der nogen som kan pege mig i den rigtige retning?

jeg har lagt et billede op for at vise systemets rør. Jeg ved hellere ikke om der rent faktisk findes en dedikeret zone for badeværerlset, men jeg håber at de tidligere ejere har tænkt over det, da de lagde gulvvarmen. 

Tak for du gad læse mit indlæg og god dag :)   
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der mangler nogle informationer til at give dig et ordentlig svar.

Du skriver ikke noget om hvor gammelt du mener anlægget er. De gulvarmeanlæg der er anlagt de sidste 30 år til at dække et helt hus, er med en blandesløjfe og cirkulationspumpe.
Der mangler billeder af regulering og pumpe.

Man vil normalt ikke bruge smart ventiler i gulvvarmeanlæg, men have et fælles "smart" system, så kan man fx styre cirkulationspumpen bedre. Smart ventiler en næppe vejen at gå.
tak for dit svar godeven, 

Jeg tror det hele blev opdateret 2012, så godt 12 år gammel. selve systemet ser dog nyt ud med fjernvarme og grundfos pumper.

du fik mig til at kigge bag et andet skab. her var der flere rør, drejeknapper, og temperaturfølere.

noget der kan gøre smartere her? trådløs regulering og justering af temperatur i badeværelset?
lige nu styres gulvvarmen via gemina termix terminalen på fjernvarmeanlæget
Harlyn skrev den 07-06-2024 15:38:31

tak for dit svar godeven, 

Jeg tror det hele blev opdateret 2012, så godt 12 år gammel. selve systemet ser dog nyt ud med fjernvarme og grundfos pumper.

du fik mig til at kigge bag et andet skab. her var der flere rør, drejeknapper, og temperaturfølere.

noget der kan gøre smartere her? trådløs regulering og justering af temperatur i badeværelset?
lige nu styres gulvvarmen via gemina termix terminalen på fjernvarmeanlæget

Jeg er ikke ekspert på området, har dog fulgt lidt med omkring gulvvarme, da vi selv skal have ændret vores.. dit billede med pumpen og alle de røde toppe viser de forskellige grupper, der er umiddelbart 6 grupper, hvor den ene af dem nok er til badeværelset, så den skal være tændt de 5 andre slukket, hvordan du så kan stille varmen til rummet ved jeg ikke. hvis der ikke nogen termostater i rummene,  kunne det tyde på det er justeret ind efter udetemp. og det skal jo så ændres, da du ellers ikke modtager noget varme om sommeren.. 

Det giver lidt mere mening. Det første billede var dit brugsvand.

Det er som du skriver typen, hvor der ikke er temperaturregulering til de enkelte rum. Der er blot en fælles regulering. Man kan bestemme om et rum skal være varme eller koldere end resten ved at regulere på nogle haner. Den forskel er ikke termostatstyret. Nogle mener at det er et bedre system, end det med termostater i hvert rum, da det giver en mere ensartet varme i huset.

Hvis du vil have individuel regulering ud fra temperatur i de enkelte rum, skal det ændres til noget der ligner dette:

https://eadn-wc05-13005084.nxedge.io/wp-content/uploads/2023/01/Uponor046231607.jpeg

De blå er telestater som elektrisk åbner og lukker for vandet. De er styret af den hvide boks øverst, som er tilsluttet nogle trådløse termostater i de enkelte rum. Du har altså det meste af hvad du skal bruge. Billedet er af noget udstyr fra Upenor, altså det samme som du har.

Det ser ud du kun har 5-6 sløjfer, så der er måske nogle, der er fælles for flere rum. Det kan være det største problem, ved at montere termostater.

Nu er du lige flyttet ind, så jeg vil råde dig til, at bo i huset i et år, for at finde ud af hvad dit egentlige behov er, inden du ændrer noget drastisk. Din bemærkning om at du vil have varme på badeværelset hele året rundt, lyder som om du ikke har erfaring med gulvvarme. Hvis du sætter varme på gulvet i badet om sommeren, så gulvet føles varmt, vil det være ulideligt at opholde sig i badeværelset.

Tak for jeres svar, 

Det hjalp at få kigget inde bag det andet skab og finde den reelle gulvvarme og forstår pludselig også at jeg havde kigget på mit brugsvand førhen. 

Der står faktisk bad på en af de hvide dutter. 
Jeg kan så også se at temperaturmåleren ved de røde drejeknapper viser højere temperatur end dem, som mødes ved de hvide dutter.

Vi har kun stuealrum, 3 værelser, 1 badeværelse, bryggers og gang. Så der burde være 7 grupper. Men taler kun 5 grupper.
Men badeværelset er det vigtigste i første omgang.

Så jeg skal bare finde nogle trådløse termostater og ændre de røde drejeknapper til telestater. Men så er det om der findes nogle telestater man bare kan sætte/skrue på. 

Tænker Danfoss må have noget smart. Med både telestater og termostater

Jeg har så boet i lejlighed før, hvor jeg kunne justere gulvvarmen i badeværelset. Selvfølgelig skal det ikke være ulidelig varmt. Men det skal ikke være koldt. Jeg kan leve med 18-16 grader i resten af huset, men ikke på badeværelset. 

Tusind tak igen. Jeg er blevet klogere og ved lidt mere om mit hus.
Jeg vil anbefale at du kører videre med det system du har, i hvert fald det år som gode ven også anbefaler. 
Der kan være en termostat til venstre for pumpen, den kan du starte med at skrue ned for, så temperaturen kommer ned på 25 - 27 grader her om sommeren. Så kan du skrue de røde haner ned så der er lukket i de rum som du ikke ønsker vare i. Men start med at sætte en tusch streg så du ved hvor langt de skal skrues tilbage til efteråret. 
Du kan jo lukke for en ad gangen, mærke efter dagen derpå, og på den måde få sikkerhed for at det er mærket korrekt op. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis