Få nyt fyrtræ til at ligne 25 år gammel

Hej Jeg er nødt til at skifte noget fyrtræ, lidt i noget gammel. Er der en måde at snyde på så det får samme patina, den gul brune fave det får igennem årene.
Jeg havde nogle prøvestykker, så jeg har prøvet og tørre over med, mørk eddike, bivoks, smøreolie, så havde jeg lidt gul maling jeg lagde på og tørrede  af igen.
Alt sammen har IKKE givet noget der minder om det rigtige, så har i en ide hvordan det lyse træ ​på billedet kommer til at minde om det gamle?

J.A.
Det løser vi....
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Madkulør og kaffe ;-)
Mini Me var hurtigere, Netop som han skriver.
Læg det i direkte sol i et par uger, det vil accelerere gulningsprocessen. Pas på det ikke vrider sig hvis det bliver vådt.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Træ bliver gult. Hvis du farver det med noget og får det til at passe, vil det bliver mere gult med tiden.

Den bedste løsning er nok at lægge træet ud i solen sommeren over. Hvis det er nyt og gammelt side om side, tror jeg altid du vil kunne se forskel de første år.
Hvis du farver træet så det passer nu, vil det ikke passe om nogle år fordi det farvede træ bliver mørkere. Den bedste løsning er at lægge det nye træ i solen, allerbedst i et drivhus hvor det får masser af sol, men alligevel ligger i tørvejr.
Annonce
Det sider i en kælder så det er ikke meget sollys det får, man alligevel min. 25 år det sætter sit præg. Jeg lavede på et stykke prøvetræ med madkulør, så kunne jeg ligeså godt have bejdse det. Jeg har ikke kaffebønner hjemme.
Jeg ved godt det aldrig vil få hel samme farve, men bare man ikke kan se det fra lang afstand. Men jeg kan godt ligge det i tørvejr mod syd i en måned.

J.A.
Det løser vi....
Jeg har lige renoveret mit hammerskaft og ville prøve om jeg kunne lave en pæn farveovergang. 
Det har ikke været mening at det skulle ligne et tysk flag, men fronten af en Gibson guitar  
Jeg har brugt spritbejdse i forskellige farver, Sort, Brun, Cherry Red, Amber, Yellow og 10 lag Danish Oil. 

Du kan måske bruge gul bejdse først.  Tynde lag, så du ikke overdriver med farven. 
Men træet bliver også gult af lak og og olie. Og tiden og solskin.

stærk koncentreret THE

"AUTOELEKTRIKEREN"
Nu er der prøvet med kaffe og the, uden held. Så nu må jeg se hvad sollyset giver, ellers er det jo Bejse med blanding af brun af gul.

J.A.
Det løser vi....
ELLER nyt loft i hele rummet. Det koster jo ikke så meget pr. kvm. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også