Slidlag betongulv opbygning

Hej alle,

Jeg er ved at renovere entré og skal lave nyt gulv.

Jeg har fjernet de gamle klinker, slidlaget (meget porøst 7cm) og derunder 2cm flamingo plader og har nu de rå betongulv (klaplaget). Se vedhæftede over gammel opbygning.

Der betyder jeg nu har 9cm fra klaplag op til gulvhøjde for fliselægning.

Jeg vil gerne installere devi varmemåtter under fliser.

Mit spørgsmål er nu:
Hvad er den rigtige opbygning? skal jeg gøre som før -20mm isoleringsplader +70mm slidlag. Herefter gulvvarme og fliser? Og skal der lægges dampspærre imellem klaplag og isolering/slidlag.?

Eller skal jeg droppe de 20mm isolering. Og ligge slidlag 90mm direkte på klaplaget og derpå gulvvarme og fliser. Og skal der i så fald damp spærrer imellem klaplag og slidlag?

På forhånd tak :)
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Om der er 20 mm isolering mer eller mindre, gør nok ikke den helt store forskel på varmeregningen, der er jo tros alt 100 mm pladebats under klaplaget.

Vi prøver igen, i morgen --
I så fald jeg så går med 90mm slidlag, skal der så ligges dampspærre imellem klaplag og slidlag?
Jeg havde banket klaplaget op og isoleret med 300 mm flamingo.
At varme 20 cm dårligt isoleret beton op med el, er en dyr fornøjelse.

Selvbygger med stort S. 
Der skal ikke dampspærre i betongulv. Men som der skrives så er det slet ikke tilstrækkelig isolering. Det er både dyr i drift og så er det ikke lovlig at lave. Ved renovering skal de nye isolerings krav følges med mindre en rentabilitets beregning kan godtgøre at det ikke kan betale sig. 
Det koster ikke ret meget ekstra at hugge betonen op, så på den lange bane er det helt sikkert den bedste løsning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 06-06-2024 08:56:29

Der skal ikke dampspærre i betongulv. Men som der skrives så er det slet ikke tilstrækkelig isolering. Det er både dyr i drift og så er det ikke lovlig at lave. Ved renovering skal de nye isolerings krav følges med mindre en rentabilitets beregning kan godtgøre at det ikke kan betale sig. 
Det koster ikke ret meget ekstra at hugge betonen op, så på den lange bane er det helt sikkert den bedste løsning. 

Ift betongulv og dampspærre så blev jeg af en fagperson anbefalet som tommelfingerregel altid at lægge en membran oven på betonen og altid hvis der ikke er et kapilarbrydende lag under betonen. Det har du, men vi kender ikke til udførelsen og en membran giver også radonbeskyttelse, så måske værd at overveje. 

Annonce
Man lægger plastik over beton i hærdeprocessen, så det ikke tørrer ud men hærder op som det er meningen. Der er aldrig membran imellem klaplag og slidlag, så vil det simpelthen ikke hænge sammen. 
Radon spærre skal limes / tætnes til sokkel for at det virker. 

Løsningen bliver at støbe et slidlag ovenpå klaplaget med en binder imellem. Ingen dampspærre.

Herefter devi gulvvarme 300w ialt.

Med det lille areal, og gulvarmen så tæt på klinkerne, er det overkill at grave ud for at isolere 300mm og tiden og materiale omkostninger bliver for omfattende.  
Det må derfor blive 100mm isolering som nu.. Så må tiden vise forbruget. 😊 tak for input alle.

Vend gerne tilbage næste sommer, og fortæl om der er mærkbar ekstra forbrug. Eller allerbedst hvis gulvvarme kommer på en særskilt sikringsgruppe at montere en bimåler . LINK for eksempel

Peter BN skrev den 08-06-2024 07:37:53

Løsningen bliver at støbe et slidlag ovenpå klaplaget med en binder imellem. Ingen dampspærre.

Herefter devi gulvvarme 300w ialt.

Med det lille areal, og gulvarmen så tæt på klinkerne, er det overkill at grave ud for at isolere 300mm og tiden og materiale omkostninger bliver for omfattende.  
Det må derfor blive 100mm isolering som nu.. Så må tiden vise forbruget. 😊 tak for input alle.

Hvis du skruer en del ned for temperaturen, vil du spare en del, kan du eks nøjes med 18gr varmt gulv. vil det være en del billigere end 22 gr.

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis