Maling af sprossede vinduer

Hejsa

Jeg skal i gang med at male mine sprossede vinduer. Er der et smart trick til nemt at få slebet listerne? Eller er det bare i gang med foldet sandpapir?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har brugt en lille vinkelsliber med sliberondel ( flapskiver)  MEN du skal holde en spartel fast over glasset for at undgå at glas ødelægges. Det tror jeg nu også gælder ved håndslibning. 
Mine Danebrogs vinduer er alle hængslede så de blev taget af, og lagt på et bord. Hængsler blev skruet af og det " blev så godt" undtaget 2 - 3 steder hvor slibningen kom lidt foran spartel. Disse vinduer skal placeret på nordsiden ellers skriger ridserne i solen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Smart med den spartel elmand nævner, og man kan jo købe to af disse (findes i flere længder), og så tilpasse dem ruderne.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hvad med sodablæsning ​​LINK​​​ ?
Har ikke selv prøvet det, men synes det lyder fornuftigt. ​Er der nogen, der har erfaring med dette?

Murphy´s Lov: Alt der kan gå galt, vil gå galt, på det værst tænkelige tidspunkt.
Finagle´s Lov: Murphy was a F*cking optimist!!
Uhhhh, sodablæsning! der er virkelig potentiale til at få købt noget grej naboen ikke har!!! 

Det får mig til at tænke, skal jeg bare have løs maling af og ridset lidt i "fabriksmalingen" eller står jeg mig bedre ved at pudse/slibe/blæse den originale maling helt væk?

Jeg har for nogen år siden malet sydsiden af huset. Der afrensede jeg med grundrens og brugte den maling producenten af vinduerne anbefalede, noget vandbaseret så vidt jeg husker. Den maling skaller af flere steder... derfor mine tanker om at slibe.

Erik: top tip med spartel, den kan jeg jo også bruge når jeg skal male, så sparer jeg tape! har ikke en rolig hånd...  Mon man kunne bruge et multiværktøj med slibesål i stedet for vinkelsliberen ? er ikke sikker på jeg kan styre vinkelsliberen med mine tynde arme :)
Jeg havde i fordums tid altid sat en stor ære i at det kun blev karm og lister der blev malet. Altså skulle gummi falsen stå uden maling.
Så købte vi i 2004 nye Dannebrogs vinduer. De var malet 2 gange fra fabrikken med linolie maling, og så skulle vi selv male 3. gang.
Her fik jeg at vide fra fabrikken at der skulle males ned over gummi og males lidt på glasset. Bagefter tager man en vindues skraber og skraber glasset rent men der står lige 1 mm maling tilbage på ruden.
Dette gælder vist kun ved linolie maling. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også