Kølervæske, hvor giftigt er det?

Hvor giftigt er kølervæske i grunden. Grunden til mit spørgsmål, er der uheldigvis væltede en dunk færdigblandet kølervæske ud over græsrabatten ved min indkørsel. Og her nu en uges tid efter er alt græs, småblomster og urter samt ukrudt på stedet fuldstændig visnet bort. Jeg ved at kølervæske ud over vand også består af glykol og et såkaldt additiv - hvad er dette additiv for noget ud over det må være særdeles giftigt for miljøet - for det har jo nærmest egenskaber der giver round-up baghjul.     

Ps. Jeg ved nogen bruger at hælde kølervæske ud over korn som forgiftet lokkemad til rotter - hvilket rotterne dør af.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ren Propylenglycol er ikke synderligt giftigt, og bruges i visse madvarer.

Problemet er at moderne longlife kølervæske indeholder en masse additiver som forhindrer korrosion og algevækst, og disse tilsætningsstoffer er giftige/dødelige ved indtagelse
Du kan slå sikkerhedsdatabladet op på nettet.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 05-06-2024 07:27:22

Ren Propylenglycol er ikke synderligt giftigt, og bruges i visse madvarer.

Problemet er at moderne longlife kølervæske indeholder en masse additiver som forhindrer korrosion og algevækst, og disse tilsætningsstoffer er giftige/dødelige ved indtagelse
Du kan slå sikkerhedsdatabladet op på nettet.

Enig. Det er ikke glykolen, men tilsætningsstofferne, der potentielt kunne have dræbt græsset.

Astawanti.com | Fodterapeut Nørrebro | Swandria's Mobil Fodbehandling
Plantevækst visner også hvis det får for meget kalk, gødning eller andet. Selv om det ikke er supergiftig, kan der ikke gro noget i længere tid. 
Når landmanden skal have kalk på sine marker kommer der ofte nogle lastbil fulde kalk og tipper det af i en dynge. Det fyldes så på sprederne osv. Men man kan i mange år efter se hvor dyngen har lagt 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Glycol er giftigt, man skal ikke drikke det. For propylen glycol er LD50 akut 20g per kg kropsvægt for rotter. FDA siger at op til 23mg per kg kropsvægt er sikkert at indtage per dag (for raske mellem 2 og 65år). Ethylen glycol er helt forbudt. The single oral lethal dose for humans has been estimated at 1.4 ml/kg (1.56 g/kg) or about 100 ml (111 g) for an adult.
Med hensyn til planterne, så begynder det nok at gro igen om en måned eller to. Det kommer lidt an på hvor meget regn vi ​får, for stofferne bliver ikke bare nedbrudt, de skal væk. Grav eventuelt de øverste 10cm jord af og ​aflever det som forgiftet jord på din lokale genbrugs plads.

Jacob
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis